Brändit

M&M 29.9.2016 07:01

Jopa puolet suomalaiskuluttajista välttelee brändejä netissä

Colourbox

Kantar TNS selvitti, miten kuluttajat maailmalla suhtautuvat brändeihin netissä ja somessa. Brändien täytyy ponnistella saadakseen kuluttajat sitoutettua.

Iso osa kuluttajista välttelee aktiivisesti brändejä internetissä, kertoo Kantar TNS:n tuore tutkimus.

Suomessa 49 prosenttia kuluttajista kertoo välttelevänsä brändisisältöjä netissä. Pohjoismaiset ihmiset ovatkin skeptisimpiä brändejä kohtaan. Ruotsissa ja Tanskassa brändejä vierastetaan vielä Suomeakin enemmän, kun 57 prosenttia kuluttajista välttelee niitä.

Kantar TNS:n maailmanlaajuisessa tutkimuksessa haastateltiin yli 70 000 kuluttajaa. Globaalisti kuluttajista 26 prosenttia yrittää tietoisesti välttää yritysten ja brändien mainontaa tai postauksia somessa.

Moni vastaaja kokee, että brändien läsnäolo somessa on häiritsevän aktiivista. Jopa 34 prosentilla on tunne, että nettimainonta "seuraa" heitä jatkuvasti.

Suomessa ja Tanskassa ollaan keskiarvossa, Norjassa tunne on matalampi ja Ruotsissa taas selvästi korkeampi.

Brändit siis joutuvat ponnistelemaan saadakseen kuluttajat sitoutumaan itseensä.

"Osa brändeistä on onnistunut. Viime vuosina olemme nähneet esimerkiksi Disneyn, Starbucksin ja McDonald’sin hyödyntävän Snapchatin filttereitä kuluttajien sitouttamiseen tavalla, joka ei ole tuntunut kuluttajista tunkeilevalta", Kantar TNS:n Global Director Michael Nicholas sanoo tiedotteessa.

Some-käyttäjien määrä kasvaa kaikissa ikäryhmissä. Suomessa esimerkiksi Instagramia käytti 16 prosenttia kuluttajista vuonna 2014 ja 37 prosenttia vuonna 2016. Snapchat on kasvanut neljästä prosentista vuonna 2014 tämän vuoden 15 prosenttiin.

"Kasvu johtuu ihmisten tarpeesta saada ystäviltä, vertaisiltaan ja vaikuttajilta ajankohtaista ja viihdyttävää sisältöä, joka usein on vielä tehostettu hauskoilla filttereillä tai muokkauksilla. Brändeille tämä on todellinen mahdollisuus hyödyntää trendiä luomalla personoitua ja jaettavaa sisältöä, kuten videoita ja kertomuksia. Haasteena on kohdentaminen - miten saada oikea sisältö oikeille ihmisille oikeissa kanavissa oikeaan aikaan", Nicholas sanoo.

Maailmanlaajuisesti kuitenkin 30 prosenttia kuluttajista vastustaa ideaa, että yritykset tai brändit monitoroivat heidän nettikäyttäytymistään. Pohjois-Euroopassa vastustus on vielä selvästi muuta maailmaa voimakkaampaa.

Kantar TNS:n Digital Insight Consultant Saija Ahlgren sanoo, että yritysten ja brändien onkin ymmärrettävä digitaalisia kuluttajia ja heidän käyttäytymistään.

"Suomalaiset ovat brändien viesteille vastaanottavaisia, kun ne on kohdennettu juuri heille relevantilla tavalla", Ahlgren sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.