Mainossää

M&M 26.1. 14:59 päivitetty 3.3. 15:38

Joulukuu onnistui kiskaisemaan mainosmyynnin plussalle - Ulkomainonta jopa +33%

JCDecaux

Ulko- ja radiomainonta toimivat joulukuussa mainosalan vetureina.

Mediamainonnan määrä nousi vuoden 2015 joulukuussa 0,6 prosenttia verrattuna edellisvuoden joulukuuhun, kertoo TNS Ad Intelligence.

Erityisesti kuukausi sujui hyvin radiomainonnan kohdalla, jossa nousua oli 26,9 prosenttia sekä ulkomainonnassa, joka pomppasi 33,1 prosenttia.

Koko vuodelta ulkomainonta nousi 10,6 prosenttia verrattuna edellisvuoteen ja radiomainonta 3,1 prosenttia.

Koko vuodelta kovin nousukiitäjä oli kuitenkin elokuvamainonta, joka ponnahti 43,4 prosenttia plussalle, vaikka joulukuulta miinusta tulikin 25,2 prosenttia.

Joulukuussa laskua oli myös sanomalehti- ja aikakauslehtimainonnassa sekä televisiomainonnassa.

Kasvua oli sen sijaan kaupunki- ja noutolehtimainonnassa 4,1 prosenttia sekä verkkomainonnassa 4,3 prosenttia.

Toimialoittain laskua tuli joulukuussa vähittäiskaupan mainonnassa, luokitellussa ilmoittelussa ja avoimissa työpaikoissa. Vähittäiskaupan mainonta laski 2,4 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu supistui 13,9 prosenttia. Avointen työpaikkojen kohdalla laskua oli jopa 34,6 prosenttia.

Mediamainontaansa lisäsivät sen sijaan joulukuussa finanssialan, elintarvikkeiden, moottoriajoneuvojen ja lääkkeiden mainostajat.

Merkkimainonnassa kasvua oli 6,5 prosenttia.

Mediamainonnan euromäärän muutos mediaryhmittäin 2015

Mediaryhmä

Joulukuu 2015, muutos %

Tammi-joulukuu 2015, muutos %

Aikakauslehdet

-0,3

-14,6

Sanomalehdet

-6,7

-7,5

Kaupunki- ja noutolehdet

4,1 1,2

Televisio

-1,1 -3,5

Radiomainonta

26,9 3,1

Ulkomainonta

33,1

10,6

Elokuva

-25,2

43,4

Verkkomainonta**

4,3

6,7
Yhteensä

0,6

-2,9

**= Verkkomedialuvut eivät sisällä sähköisiä hakemistoja ja hakukonemainontaa.

Muutokset toimialoittain

Toimiala Joulukuu 2015, muutos % Tammi-joulukuu 2015, muutos %
Vähittäiskauppa -2,4 -0,1
Elintarvikkeet 12,1 -6,1   
Moottoriajoneuvot 14,4 -2,7
Avoimet työpaikat -34,6 -5,9
Matkailu ja liikenne -3,7 -3,3

Lähde: TNS Ad Intelligence

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).