Media

M&M 23.2. 16:22 päivitetty 3.3. 15:39

Jyrki Kasvi: "Pahaa pelkään, että 2020-luvulla Sanomatalon ja Pöllölaakson katolle nostetaan Googlen ja Facebookin logot"

Colourbox

"Kaupallinen media on tehnyt Yleisradiosta itselleen tekosyyn ongelmilleen, vaikka todelliset uhat tulevat Suomen rajojen ulkopuolelta", kirjoittaa Jyrki Kasvi VKL:n verkkosivuilla.

Kotimainen media on sopeutunut valitettavan hitaasti median digitalisoitumiseen ja globalisaatioon, kommentoi kansanedustaja ja Ylen hallintoneuvoston sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jyrki Kasvi (vihr) blogikirjoituksessaan Viestinnän keskusliiton verkkosivuilla.

"Kaupallinen media on tehnyt Yleisradiosta itselleen tekosyyn ongelmilleen, vaikka todelliset uhat tulevat Suomen rajojen ulkopuolelta. Ei Yleisradio tietenkään ole kritiikin yläpuolella, mutta kun kaupallisen median huomio on keskittynyt Yleisradioon, omien liiketoimintamallien ja toimintatapojen radikaali uudistaminen on unohtunut", Kasvi kirjoittaa.

Kansanedustajan mielestä suomalainen media on myynyt samaa tuotetta vuosikymmeniä sekä kuluttajille että mainostajille, eikä ole havahtunut maailman muutokseen riittävän nopeasti.

"Miksei perinteisistä medioista tehty jo 1990-luvulla räätälöityviä palvelutuotteita? Voin tilata minulle räätälöidyn auton, mutta en minulle räätälöityä lehteä, johon voisi myydä minua kiinnostaviin aiheisiin liittyviä mainoksia. Logistinen haaste, mutta ei ylivoimainen 1990-luvun teknologialle", Kasvi ihmettelee.

Kasvi sanookin pelkäävänsä, että "2020-luvulla Sanomatalon ja Pöllölaakson katolle nostetaan Googlen, Facebookin tai Yandexin paikallistoimitusten logot".

Kasvin mielestä suomalainen media ei saisi käpertyä Suomen markkinoille ja mainitsee suomalaiseen peliteollisuuteen, joka on menestynyt suuntaamalla suoraan kansainvälisille markkinoille.

Kansanedustaja ehdottaa tilanteen parantamiseksi ensimmäisenä toimenpiteenä sitä, että digitaalisten sisältöjen ja palveluiden arvonlisävero tulisi alentaa perinteisten medioiden tasolle. Toiseksi sitä, että valtiovallan tulisi olla aktiivisempi Euroopan digitaalisten sisämarkkinoiden luomiseksi. Kolmantena Kasvin mielestä digitaalisen median uudet liiketoimintamallit tarvitsevat uusia tapoja maksaa.

"Niin kauan kuin Euroopan digitaaliset markkinat ovat pirstaleiset, amerikkalaisilla mediataloilla on Euroopan markkinoilla etulyöntiasema. Kun Euroopan digitaaliset sisämarkkinat toimivat, on vain meistä itsestämme kiinni, kelpaavatko suomalaiset sisällöt myös muille. Ruotsissa ja Tanskassa tehdään kilpailukykyisiä sisältöjä kansainvälisille markkinoille, miksei se onnistuisi myös Suomessa", Kasvi kehottaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö