Tempaus

M&M 1.10. 21:22

Kaikkien tuntema kuusiokoloavain päätyi Ikean nokkelaan tempaukseen

Kaupunkiyhteisöä ilahduttaneessa kampanjassa oli Ikealle tyypillinen twisti.

Englannin Sheffieldissä avattiin vastikään uusi Ikea-myymälä.

Uutta myymälää varten kampanjan kehittänyt Mother London keksi tapahtuman yhteyteen tempauksen, joka hyödyntää Ikean kuusiokoloavaimia – siis niitä metallisia työkaluja, joita tulee lähes jokaisen Ikea-kalusteen mukana.

Toimisto pyysi paikallista taiteilijaa Jason Heppenstallia, jonka erikoisalaa on eläinveistosten muotoileminen kierrätysmateriaaleista, tekemään kuusiokoloavaimista patsaan.

Aiheeksi valikoitui muuttohaukka, joka on kaupungin symboli.

"Ikea briiffasi meitä tekemään jotain hieman erilaista myymälän avaamisen yhteyteen. Yhtiö halusi rakentaa yhteyden yhteisöön, jonne se oli saapumassa. Meistä tuntui, että kunnianosoittaminen Sheffieldin symbolille tavalla, jolla kaikki kaupunkilaiset voisivat nauttia siitä, olisi persoonallinen ele”, toimiston edustajat kertovat Adweek-lehdelle.

Tuloksena syntyi naarasmuuttohaukkaa esittävä Allen the Peregrine. Seitsemän metrin korkeuteen yltävään patsaaseen upposi 17 000 Ikea-kuusiokoloavainta, ja sen tekemiseen meni Heppenstallilta nopeutetulla aikataululla kuusi viikkoa.

Patsas komeilee parhaillaan juna-aseman edessä. Sen jatkosijoituspaikasta ei vielä ole päätöstä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö