Latausajat

M&M 27.2. 18:26 päivitetty 3.3. 15:39

Kaksikin sekuntia on liikaa - stressitaso nousee jos nettisivu ei lataudu heti

Muutaman sekunnin viime sisällön lataamisessa nosti stressitason matematiikan koetta vastaavalle tasolle.

Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että jo kahden sekunnin ero nettiyhteyden nopeudessa vaikuttaa stressitasoihin ja käyttökokemukseen.

Ericssonin Consumer Lab -tutkimuksessa selvitettiin 18-52-vuotiaiden koehenkilöiden reagoimista mobiilisisältöjen latausajan pituuteen.

Koehenkilöiden reaktioita selvitettiin tutkimuksessa aivosähkökäyrätutkimuksella ja sydämen ja silmien liikkeiden tarkkailemisella.

Osallistujien suhtautumista sisällön latausaikaan testattiin vaihtelemalla käytettävän mobiililaajakaistaverkon suorituskykyä.

Täysin viiveettä mobiilisisältönsä saaneet ihmiset stressaantuivat vähiten ja heidän sykkeensä pysyi normaalina.

Kun sisällön lataamisaikaan tuli kahden tai kuuden sekunnin viive, nosti se koehenkilöiden stressitasoja 15 prosenttiyksikköä verrattuna viiveettömään latautumiseen.

Sisällön latausta odotellessa koehenkilöiden sydämen lyöntitiheys kasvoi myös 38 prosenttia normaalitilaan verrattuna.

Koehenkilöiden stressitasot nousivat siis tasolle, joka vastaa matematiikan koetta tai kauhuelokuvan katsomista yksin.

Tutkimuksessa havaittiin, että videoiden alkamisen odottelu ei ole yhtä stressaavaa kuin se, jos video katkeaa kesken kaiken.

Consumer Lab selvitti vielä sen, että sisällön latautuminen hitaasti vaikuttaa kuluttajan sitoutumiseen operaattoriin. Keskiverto viive on operaattorin kannalta epäsuosiollisin, sillä kun kuluttaja odotti kahta sekuntia pidempään sisällön lataamista, uskoi kuluttaja odotusajan johtuvan operaattorin lisäksi myös sisällöntarjoajasta.

Nimitykset

29.08.2016 14:16

Otavamedian Harju siirtyy Fonectan ruoriin

Fonectan entinen toimitusjohtaja Timo Hiltunen kertoi toukokuussa väistyvänsä tehtävästä. Pekka Harjun paikan Otavamedian johdossa on ottanut Timo Kopra.

Toimistot

29.08.2016 13:38

Lihatalo valitsi Reputationin

HKScanin mediatoimistona jatkaa Dagmar ja tuoteviestintä on keskitetty viestintätoimisto Rianno Communicationsille.