Latausajat

M&M 27.2.2016 18:26 päivitetty 3.3.2016 15:39

Kaksikin sekuntia on liikaa - stressitaso nousee jos nettisivu ei lataudu heti

Muutaman sekunnin viime sisällön lataamisessa nosti stressitason matematiikan koetta vastaavalle tasolle.

Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että jo kahden sekunnin ero nettiyhteyden nopeudessa vaikuttaa stressitasoihin ja käyttökokemukseen.

Ericssonin Consumer Lab -tutkimuksessa selvitettiin 18-52-vuotiaiden koehenkilöiden reagoimista mobiilisisältöjen latausajan pituuteen.

Koehenkilöiden reaktioita selvitettiin tutkimuksessa aivosähkökäyrätutkimuksella ja sydämen ja silmien liikkeiden tarkkailemisella.

Osallistujien suhtautumista sisällön latausaikaan testattiin vaihtelemalla käytettävän mobiililaajakaistaverkon suorituskykyä.

Täysin viiveettä mobiilisisältönsä saaneet ihmiset stressaantuivat vähiten ja heidän sykkeensä pysyi normaalina.

Kun sisällön lataamisaikaan tuli kahden tai kuuden sekunnin viive, nosti se koehenkilöiden stressitasoja 15 prosenttiyksikköä verrattuna viiveettömään latautumiseen.

Sisällön latausta odotellessa koehenkilöiden sydämen lyöntitiheys kasvoi myös 38 prosenttia normaalitilaan verrattuna.

Koehenkilöiden stressitasot nousivat siis tasolle, joka vastaa matematiikan koetta tai kauhuelokuvan katsomista yksin.

Tutkimuksessa havaittiin, että videoiden alkamisen odottelu ei ole yhtä stressaavaa kuin se, jos video katkeaa kesken kaiken.

Consumer Lab selvitti vielä sen, että sisällön latautuminen hitaasti vaikuttaa kuluttajan sitoutumiseen operaattoriin. Keskiverto viive on operaattorin kannalta epäsuosiollisin, sillä kun kuluttaja odotti kahta sekuntia pidempään sisällön lataamista, uskoi kuluttaja odotusajan johtuvan operaattorin lisäksi myös sisällöntarjoajasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.