Media

Aleksi Ylä-Anttila 20.4. 08:29 päivitetty 24.4. 09:27

Kaupallisten radio-ohjelmien jakelu mullistuu verkossa: "Ensimmäistä kertaa historiassa"

Colourbox

RadioMedian ja Gramexin solmima sopimus mahdollistaa radioyhtiöille tallenteen tekemisen mistä tahansa FM-lähetyksestä tai ohjelman klipistä.

RadioMedia ja Gramex ovat sopineet radio-ohjelmien tallenteiden jakelusta radioiden verkkopalveluissa.

Solmittu sopimus mahdollistaa ensi kertaa Suomessa myös suojattuja äänitteitä sisältävien kaupallisten radioiden radio-ohjelmien tallenteiden jälkikäteisen kuuntelun radioiden omissa verkkopalveluissa.

Yleisradion musiikkia sisältäviä radio-ohjelmia on voinut kuunnella jälkikäteen Yle Areenan kautta vuodesta 2007, jolloin Yle Areena perustettiin. Musiikkia sisältäviä radio-ohjelmia voi kuunnella Yle Areenassa 30 päivän ajan.

Käytännössä uusi sopimus merkitsee sitä, että kaupalliset radioyhtiöt voivat aloittaa mitä tahansa musiikkia sisältävien radio-ohjelmien tallenteiden tarjoamisen verkkopalveluissaan.

Sopimus kattaa minkä tahansa FM-lähtyksen tai ohjelman klipin joka sisältää sekä puhetta että musiikkia. Tallenteita saa pitää verkkopalveluissa enintään 30 päivää FM-lähetyksen jälkeen.

"Meillä on ollut tämä periaate käytössä radiot.fi-palvelussa jo muutaman kuukauden. Nyt ensimmäistä kertaa historiassa myös radioyhtiöt saavat laittaa näitä ohjelmatallenteita myös omiin verkkopalveluihinsa", kertoo RadioMedian edunvalvontapäällikkö Johanna Halkola.

Radioyhtiöt suorittavat Gramexille korvauksen tallenteista saamistaan mainostuloista. Mikäli tuloja ei ole, myöskään korvausvelvollisuutta ei synny. Radiot siis maksavat korvauksen, jos palvelut tuottavat radiolle lisätuloja.

Johanna Halkola arvioi, että alan toimijat hyödyntävät uutta jakelumahdollisuutta jo lähitulevaisuudessa.

"Esimerkiksi Sanomilla on Supla-palvelu, johon he tulevat varmasti tekemään tallenteita radio-ohjelmista, jotka sisältävät musiikkia. Varmasti myös monet muut tahot rakentavat omia verkkopalveluita, joiden kautta radio-ohjelmia pystyy kuuntelemaan jälkikäteen, kun itse haluaa."

Juttua muokattu 24.4.2017 klo 9.16. Lisätty Yleisradiota koskevat tiedot ja täsmennetty, että uusi sopimus kattaa nimenomaan kaupalliset radiot.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

21.07.2017 11:41

Onhan naisen takakontti hyvässä kunnossa?

Mainoksissa naiset esitetään yhä yksipuolisesti ja yleensä mieskatseen kautta. Body positivity -liike tähtää katsomaan naisia eri kuvakulmasta.

Media

21.07.2017 09:32

Alma Median tulos parani odotetusti

Mediatalo Alma Median oikaistu liikevoitto kasvoi lähes 34 prosenttia vuodentakaisesta huhti-kesäkuussa. Tulosta paransivat etenkin Alma Marketsin vahva kasvu Tšekissä sekä kustannussäästöt.