Vähittäiskauppa

M&M 13.11. 15:12 päivitetty 14.11. 15:29

Kauppajätti houkuttelee asiakkaita kivijalkaan halvemmilla hinnoilla

Yhdysvaltalainen vähittäiskaupan jättiläinen Walmart on kaikessa hiljaisuudessa nostanut joidenkin tuotteiden hintoja verkkomyymälässään.

Wall Street Journalin mukaan Walmart on nostanut joidenkin ruokien ja kodin tarvikkeiden hintoja USA:n verkkosivuillaan. Muun muassa joidenkin valmisruokien, hammasharjojen ja koiranruokapakkauksien hintoja on verkkokaupassa korotettu suhteessa myymälähintaan.

Korotettujen hintojen taustalla on WSJ:n mukaan kiristynyt kilpailu verkkokaupassa sekä Walmartin halu houkutella lisää asiakkaita myymälöihinsä. Verkkokaupassa Walmartin koviin kilpailijoihin lukeutuu muun muassa Amazon.

Tuotteiden myynti kalliimmilla hinnoilla verkossa ei ole kaupan alalla uusi asia. Walmartin kohdalla kyse on kuitenkin mielenkiintoisesta vedosta, sillä WSJ:n mukaan yhtiö on pyrkinyt pitämään verkko- ja myymälähinnat tasavertaisina, ellei kilpailu ole ajanut niitä alemmaksi.

"Pyrimme aina tarjoamaan parhaan hinnan verkossa muihin sivustoihin suhteutettuna. Joidenkin tuotteiden myynti myymälässä kuitenkin maksaa yksinkertaisesti vähemmän. Asiakkaat voivat saada tuotteen samaan hintaan myös verkossa, mikäli he noutavat tuotteen itse myymälästä", Walmartin tiedottaja kertoo WSJ:n mukaan.

Käytäntö prustuu siihen, että joidenkin tuotteiden toimittaminen muualle ei ole kaupan kannalta kannattavaa. WSJ:n mukaan esimerkiksi 1,28 dollaria maksavan Kraft Macaroni & Cheese -ateriapakkauksen toimittaminen Chicagosta Atlantaan maksaisi konsulttifirman Spend Management Expertsin kuluarvion mukaan noin kymmenen dollaria.

Pienemmälle vähittäiskaupan yritykselle toimituskustannukset olisivat firman mukaan tuplasti korkeammat. Hamburger Helperin valmistaman tupla-ateriapakkauksen toimittaminen Minneapolisin ja Atlantan välillä maksaisi Spend Management Expertsin arvion mukaan niin ikään noin kymmenen dollaria.

Walmartin nettotulos on laskenut viimeisen kahden tilikauden aikana. Viime tammikuun lopussa päättyneen tilikauden aikana nettotulos laski 7,2 prosenttia ja oli 13,6 miljardia dollaria. Yhtiö on tuskaillut nimenomaan verkkokaupan kannattavuuden kanssa.

Walmartin nykyisen toimitusjohtajan Doug McMillonin astuttua virkaansa vuonna 2014 yhtiö on uudistanut strategiaansa voimakkaasti. Uusien myymälöiden sijasta yhtiö on panostanut jo olemassa olevien myymälöiden kehittämiseen ja investoinut miljardeja sähköisen kaupankäynnin kehittämiseen.

Vuonna 2015 Walmart sulki yli 150 USA:n myymäläänsä. Uusia myymälöitä yhtiö aikoo rakentaa seuraavan tilikauden aikana maksimissaan pari tusinaa.