Sanomalehdet

Kaisa Saario 2.2. 09:04 päivitetty 3.3. 15:38

Kauppalehden digilevikki ohitti printin - mobiili kasvattaa suosiotaan

Kuvakaappaus Kauppalehden verkkosivulta.

Kauppalehden vastaavan päätoimittajan Arno Ahosniemen mukaan pelkkien digituotteiden levikki kasvoi viime vuonna noin viidenneksen edellisvuodesta.

Kauppalehden digitaalisten sisältöjen levikki oli viime vuonna suurempi kuin printtilehden levikki, selviää tänään julkaistuista, Media Audit Finlandin koostamista levikintarkastusluvuista.

Digilevikki oli 53 335, mikä nappasi 101 067 kappaleen kokonaislevikistä 53 prosenttia. Printin osalta levikki oli 47 732, missä laskua viime vuoteen tuli 5,9 prosenttia. Tästä 0,9 prosenttiyksikköä menee Kauppalehden mukaan postilakon piikkiin, jolloin laskua tuli prosentuaalisesti suunnilleen saman verran kuin edeltävinäkin vuosina.

Tuoreet luvut eivät ole täysin verrattavissa aiempiin, sillä printin ja digin kokonaislevikkiä ei ole ennen mitattu yhdessä. Kauppalehden vastaavan päätoimittajan Arno Ahosniemen mukaan pelkkien digituotteiden levikki kasvoi viime vuonna noin viidenneksen edellisvuodesta.

"Digilevikin pitkäaikainen kasvu johtuu asiakkaiden käyttäytymisen muutoksesta: yritykset vaihtavat printtitilauksia digituotteisiin, joita olemme myös määrätietoisesti kehittäneet", sähköpostitse tavoitettu Ahosniemi kertoo M&M:lle.

Ylivoimainen enemmistö Kauppalehden tilaajista on yritysasiakkaita, mikä näkyy siinä, miten digisisältöjä kulutetaan.

"Kauppalehti on useimmiten työväline, ja sen käyttö liittyy kiinteästi osakemarkkinoiden seuraamiseen. Siksi pöytäkoneella tai läppärillä saittiamme lukevia on suhteellisesti ollut aina paljon. Mobiilin käyttö on viime aikoina kasvanut voimakkaasti, ja sen osuus lähestyy puolta kaikista digikäyttäjistämme", Ahosniemi sanoo.

Alma Median viimeisimmän osavuosikatsauksen mukaan digi on ohittanut printin myös mainosmyynnissä: tammi-syyskuussa verkon mainosmyynti kattoi 54,3 prosenttia kokonaismainosmyynnistä. Vuoden 2014 vastaavaan ajankohtaan verrattuna verkkomainonta kasvoi 7,5 prosenttia, kun taas printtimainonta tippui 10,0 prosenttia.

Katsauksessa ei eritellä Kauppalehden osuutta mainosmyynnistä, mutta Kauppalehden mediamyynnin johtaja Tiina Järvilehto kertoo M&M:lle, että KL:n mainosmyynnistä verkon osuus "on noin 40 prosenttia".

Ahosniemen mukaan painokoneita ei olla kuitenkaan ihan vielä hiljentämässä. Printin elämä ja kuolema riippuvat siitä, mitä kuluttajat haluavat, hän sanoo.

"Painettu viisipäiväinen taloussanomalehti säilyy tuotteena vielä pitkään, sillä se on käyttöliittymänä erinomainen. On asiakkaistamme kiinni, miten houkuttelevana printti nähdään jatkossa."

M&M ja Kauppalehti ovat osa Alma Media -konsernia.

Täsmennys 11.2. klo 14:02: Lisätty loppuun tieto konserniyhteydestä.

Mainokset

26.08.2016 14:35

Anna äänesi - mikä oli kesän paras aikkarimainos?

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi aiemmin tänä vuonna. Nyt äänestysvuorossa ovat kesän mainokset. Kerro mikä on mielestäsi paras, mutta muista perustella äänesi.