Kuluttajat

M&M 27.2.2016 13:28 päivitetty 3.3.2016 15:39

Kauppaoikeuden dosentti HS:lle: Nokian Renkaiden väitetty huijaus on pahempi kuin Volkswagen-tapaus

Kauppaoikeuden dosentti Klaus Viitanen kummastelee Helsingin Sanomissa, miksi testaajat myöntyivät ottamaan renkaita testaukseen suoraan valmistajilta.

Kauppaoikeuden dosentti Klaus Viitasen mukaan Nokian Renkaiden väitetty testihuijaus ylittää törkeydessään jopa viime syksyn päästöskandaalin. Tuolloin paljastui, että Volkswagen oli lisännyt ainakin 11 miljoonaan diesel-autoon ohjelmiston, joka alensi typpipäästöjä testiolosuhteissa.

Viitasen haastattelu on ilmestynyt Helsingin Sanomissa.

”Jos näin on, niin tämä on törkeämpi kuin Volkswagenin tapaus. Koska jos ollaan ihan rehellisiä, niin kuinka moni meistä valitsee auton polttoainepäästöjen perusteella? Väittäisin, että aika harva”, Viitanen sanoo HS:lle.

Hän painottaa kommentoivansa asiaa Kauppalehden uutisen nojalla ja olettaen, että tiedot ovat totta.

”Volkswagen johti vähemmän harhaan kuluttajaa ja enemmän ympäristöviranomaisia. Nokian Renkaiden tapauksessa toiminta kohdistuisi nimenomaan kuluttajan päätöksentekoprosessin keskeisimpiin osiin. Kuluttajia olisi pyritty aika tarkoituksellisesti ja massiivisesti johtamaan harhaan”, Viitanen jatkaa HS:lle.

Viitasen mukaan rengastestien toteutustapa houkuttelee manipuloimaan testituotteita. Hän pitää erikoisena sitä, että testaajat ovat ottaneet renkaita vastaan valmistajilta.

”Normaalikäytäntö on se, että kun teet testejä, marssit liikkeeseen ja otat valmistajien renkaat. Myyjä ei edes tiedä, että ne ovat menossa testiin”, Viitanen huomauttaa HS:lle.

Viitanen harmittelee HS:lle myös Suomen kuluttajansuojajärjestelmän lempeyttä. Vaikka Nokian Renkaat todettaisiinkin syyllistyneen testihuijauksiin, seuraukset olisivat lieviä.

”Jos nyt oltaisiin kilpailupuolella, niin yhtiölle voitaisiin mätkäistä parinkymmenen miljoonan euron seuraamusmaksu. Mutta kuluttajapuolella kyseeseen tulee lähinnä se, että kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta kieltoa tälle menettelylle”, Viitanen summaa HS:lle.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.