Vastuullisuus

M&M 13.9. 08:43

Kauppojen työ kantaa hedelmää – ruokahävikki laskussa

Colourbox

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten ruokahävikki oli viime vuonna 1,79 prosenttia. Suuntaus koko alalla on positiivinen, sillä edellisen vuoden vertailukelpoinen luku oli 1,84 prosenttia.

Kauppa ponnistelee hävikin torjumiseksi, koska se on taloudellinen ja ekologinen kysymys, joka liittyy oleellisesti kaupan ydintehtävään, asiakaspalveluun: Asiakkaita halutaan palvella tarjoamalla täysi tuotevalikoima ja tuoreita tuotteita aamusta iltaan. Samalla pyritään siihen, että hyllyissä ei päivän päätteeksi olisi myymättä jääneitä, vanhenemassa olevia tuotteita.

Tulokseen vaikuttavat sopivat tilausmäärät ja osaava henkilökunta, tavaran nopea kierto ja oikea-aikaiset alennukset.

Lidl Suomi kertoo elintarvikehävikin laskeneen myymälöissään vuonna 2016 kiloissa mitattuna yli 10 prosentilla 1,35 prosenttiin. Luvussa ovat mukana niin ruoka-apuun annettavat tuotteet kuin energiantuotannossa ja rehunvalmistuksessa hyötykäyttöön menevä hävikki.

Samaan aikaan Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten hävikki oli 1,79 %. Hävikintorjunnassa olennaista ovat oikein mitoitetut tilaukset ja tuotteiden nopea kierto.

"Nopea kierto tarkoittaa sitä, että tavara ei seiso varastossa eikä hyllyssä. Toimitamme myymälöihin tuoretta tavaraa ja täydennämme hyllyjä joka päivä. Mitä tuoreempina saamme elintarvikkeet myyntiin, sitä vähemmän hävikkiä syntyy sekä myymälässä että asiakkaan kotona", kommentoi Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen tiedotteessa.

Kun tuotteet saadaan aamun kuormasta esille hyllyyn ja myydään jopa saman päivän aikana, pystytään torjumaan suuri osa hävikistä. Tuotteet, jotka uhkaavat jäädä myymättä, alennetaan ajoissa niin, että aletuotteenkin ostajalle jää parhaimmillaan useita päiviä aikaa käyttää ostamansa tuote.

Hävikin vähentymiseen vaikuttavat myös kauppojen vapautuneet aukioloajat.