Mainonta

Laura Kukkonen 2.5. 12:25

Kirkkopäivät poisti närää nostaneen mainoksen katukuvasta - "Olemme saaneet palautetta puolesta ja vastaan"

Kirkkopäivien verkkosivuilla julkaistu anteeksipyyntö kampanjakuvitukseen liittyen.

Poistetussa ulkomainoskuvassa esiintyi alusvaatteisiin pukeutunut nainen. Kampanjassa haluttiin kuvata, kuinka Jeesus kommentoisi nyky-yhteiskuntaa tai mainontaa.

Turun Kirkkopäivien mainoskampanjaan liittyvä kuva vedettiin pois ulkomainonnasta sen aiheuttaman kriittisen keskustelun jälkeen.

Poistetussa mainoksessa esiintyy nainen alusvaatteissaan. Tekstinä lukee Make him love you, jonka yli on graffitityyliin teksti: "Sä oot hyvä just sellaisena kuin oot. -Jezuz"

Kirkkopäivien ulkomainoskampanja alkoi Turussa viime viikon alussa. Vähäpukeinen nainen päätettiin vetää katukuvasta lauantaina. Kirkkopäivien järjestäjät pyysivät kampanjan kuvavalintaa anteeksi ja myönsivät sen olevan epäonnistunut.

Kirkkopalvelut ry:n viestintäpäällikkö Salla Peltonen kertoo, että viestejä alkoi kerääntyä sosiaaliseen mediaan keskiviikkoiltana.

"Olemme saaneet paljon palautetta, puolesta ja vastaan. Osa on pitänyt kampanjaa huomiota ja ajatuksia herättävänä ja hyvänä. Toiset taas ovat pitäneet kuvaa esineellistävänä, seksistisenä tai tökerönä", Peltonen kertoo M&M:lle.

Mainoskampanjan suunnittelussa on ollut mukana mainostoimisto Buena. Idea taustalla oli näyttää perinteisen mainoskuvaston mukaisia kuvia, joihin keksitty Jezuz-hahmo on antanut omat kommenttinsa. Mainosten aiheet käsittelevät myös Kirkkopäivillä keskustelussa olevia aiheita: tasavertaisuutta, armoa, hyvää elämää ja lähimmäisenrakkautta.

Kampanjaan kuuluu alusvaatekuvan lisäksi kolme muuta mainosta. Niiden taustalla on lääke-.vakuutus- ja luottokorttimainokset.

"Kuvitteellinen Jezuz-henkilö on käynyt tagaamassa oman kommenttinsa. Kommenttien taustalla voi nähdä ajatuksia siitä, miten Jeesus olisi nyky-yhteiskuntaa tai näitä asioita tai mainoksia kommentoinut."

Kampanja jatkuu kolmen jäljelle jääneen kuvan kanssa ulkomainonnassa. Kirkkopäivien sosiaalisen median markkinointi keskittyy tapahtuman ohjelmistoon.

Pois vedetty mainos keräsi kommentteja Twitterissä: