Media

M&M 15.9. 08:31 päivitetty 15.9. 10:43

KMT: Painettu lehti tavoittaa edelleen suurimman osan suomalaisista – iltapäivälehtien taistelu jatkuu

Colourbox

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan sanomalehdet ovat edelleen suosittu tapa kuluttaa mediasisältöjä Suomessa.

KMT mittasi tällä kertaa myös, kuinka moni suomalainen saa talouteensa maksullisen sanomalehden tai aikauslehden tilauksen painettuna. Sanomalehden maksullinen tilaus tulee 67 prosentille vastaajista ja aikakauslehden tilaus 62 prosentille.

Tilauksen maksaa useimmiten vastaaja itse. Alle 20-vuotiaiden kohdalla maksajana toimii yleensä joku muu samasta taloudesta tai sukulainen.

Painettuun lehteen tarttuu viikottain edelleen 78 prosenttia suomalaisista. Digitaalisia lukuvälineitä käyttää tutkimuksen mukaan viikoittain 65 prosenttia suomalaisista.

Mainontaan painetussa lehdessä suhtaudutaan tutkimuksen mukaan myönteisimmin. 80 prosenttia vastanneista sanoo suhtautuvansa myönteisesti mainontaan painetussa sanomalehdessä. Ilmaisjakelu- ja noutopistelehtien kohdalla vastaava lukema on 76 prosenttia, iltapäivälehtien kohdalla 69 prosenttia ja aikaukauslehtien kohdalla 66 prosenttia.

Sosiaalisessa mediassa mainontaan suhtautuu myönteisesti vain 27 prosenttia vastanneista. Blogien kohdalla lukema on 24 prosenttia.

Luetuimmat sanomalehdet. Lähde: KMT syksy 2016 / kevät 2017

 

KMT:n selvityksen mukaan luetuimpana sanomalehtenä jatkaa Helsingin Sanomat. HS:llä oli yhteensä yhteensä 679 000 painetun lehden ja näköislehden lukijaa. Sen painetun lehden lukijamäärä putosi lähes 4 prosenttia.

Iltapäivälehdet jatkavat taisteluaan. Ilta-Sanomien painetun lehden lukijamäärä putosi lähes 7 prosenttia ja Alma Median Iltalehden 5 prosenttia. Ilta-Sanomilla oli 389 000 lukijaa ja Iltalehdellä 304 000.

Kolmanneksi luetuimmaksi lehdeksi ylsi 323 000 lukijallan Maaseudun Tulevaisuus.

"Lukijoiden käyttäytyminen muuttuu"

Kansallisessa Mediatutkimuksessa mitattiin tuoreella mittauskaudella ensimmäistä kertaa Kauppalehden lukijamäärää sekä painetussa lehdessä että verkon näköislehdessä.

Kyselynä suoritetun tutkimuksen mukaan Kauppalehden yhteislukijamäärä oli 136 000.

Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi. | Kuva: Tiina Somerpuro

 

"Uusi luku muodostuu painetun lehden ja digitaalisen näköislehden tilaajien määrästä. Uutta lukua ei voida verrata aiempaan, mikä tekee sen tulkitsemisesta hankalaa", sanoo Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi.

Painetun lehden lukijamäärä putosi edelleen yli 6 prosenttia.

"Yritysten tilaukset siirtyvät digitaalisiin tuotteisiin", sanoo Ahosniemi.

Digitaaliset tuotteet ovat myös Kauppalehden lukemisessa keskeisessä roolissa: viikon aikana Kauppalehti tavoittaa lehden ja verkon uutisten kautta yhteensä 726 000 lukijaa.

Kauppalehteä kustantavan Alma Talentin markkinointijohtaja Johanna Suhonen sanoo, että yhteislukijamäärän mittaaminen on tärkeää kokonaiskuvan kannalta.

"Lukijoiden käyttäytyminen muuttuu, ja sen vuoksi yhteislukua on olennaista mitata", ­Suhonen sanoo.

Mittaustapa on ollut käytössä suurilla sanomalehdillä ja iltapäivälehdillä jo edellisessä, keväällä 2017 julkaistussa tutkimuksessa. Nyt se on laajennettu kaikkiin tutkimuksen sanomalehtiin.

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS. Tilaajana oli MediaAuditFinland Oy.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Juttu editoitu 15.9. klo 10.03.