KMT-tutkimus

M&M 1.3. 17:32 päivitetty 3.3. 15:39

Kodin Kuvalehti, Me Naiset ja Anna pitävät naistenlehtien kärkeä

Nanna Saarhelo

KMT-tutkimuksen mukaan Kodin Kuvalehti on naistenlehtien ykkönen. Digisisällöt nostavat Me Naiset ja Annan kokonaistavoittavuudessa kärkikahinoihin.

Kodin Kuvalehti, Me Naiset ja Anna ovat kokonaistavoittavuudella mitattuna Suomen suosituimmat naistenlehdet, selviää tänään julkaistusta Kansallinen Mediatutkimus KMT 2015 -mittauksesta.

Kodin Kuvalehti tavoittaa MediaAuditFinlandin teettämän tutkimuksen mukaan kaikkiaan 513 000 hengen yleisön. Me Naisten kokonaistavoittavuusluku on 486 000, Annan 467 000.

Kokonaistavoittavuus kuvaa printtilehden ja sen digitaalisten versioiden yhdessä viikoittain tavoittamien henkilöiden määrän. Kodin Kuvalehden printtilehdellä on KMT:n mukaan 394 000 lukijaa.

Me Naisten ja Annan digisisältöjen merkitys kokonaistavoittavuudessa on suuri: pelkästään printtilukijoita vertailemalla toiseksi suosituin on Eeva 372 000 lukijallaan ja kolmanneksi suosituin Kotiliesi 324 000 lukijallaan.

Mittausten jälkeen Gloria on uudistunut ja Me Naiset lähtenyt kasvattamaan kokonaisyleisöään uudella talk show'lla. Trendikin järjesteli printin ja digin yhteispeliä uuteen uskoon ja tiputti printtilehtiensä määrän yhdeksään vuodessa. Nähtäväksi jää, näkyvätkö uudistukset seuraavan KMT-tutkimuksen luvuissa.

Aiempiin KMT-tutkimuksiin aikakauslehtien lukijamääriä ei voi verrata, sillä KMT:n mittaustapa on vastikään uudistunut. Viime vuoden alusta lähtien aikakauslehtitutkimus on toteutettu kokonaan nettilomakkeella, jossa lehden tunnistamisen apuna käytetään lehtien kansia ja logoja. Lisäksi digitaalisten sivustojen lähteenä ollut TNS Metrix on muuttunut Metrix-paneeliksi.

Aiemmin kyselyissä ei ole hyödynnetty kuvallista tunnistamista lainkaan. Tarkoituksena on vähentää riskiä siitä, että lehdet menisivät keskenään sekaisin.

Aikakauslehtien lukijamäärien luvut koskevat keväällä ja syksyllä 2015 tehtyjä KMT AL + total -selvityksiä. TNS Gallupin toteuttamiin nettikyselyihin vastasi helmi-kesäkuussa ja heinä-joulukuussa yhteensä 9 986 iältään vähintään 12-vuotiasta suomalaista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö