Markkinointi

M&M 6.10. 15:14

Kokeellinen markkinointi trendaa maailmalla

Kuvakaappaus YouTubesta
Mastercard ja Swarovksi kehittivät kokemuksen, jossa kuluttajat pääsivät VR-lasien näkemään Swarovksin sisustustuotteita erilaisissa ympäristöissä. Kokeellinen markkinointi on nyt trendi maailmalla.

Kokeellinen markkinoinnilla pyritään erottumaan massasta ja luomaan suora yhteys kuluttajiin, kertoo Adweek.

Yhdysvalloissa mainostajat ovat innostuneet kokeellisesta markkinoinnista. Luovien toimistojen välinen kilpailu ja asiakkaiden panokset ovat kasvamassa, kertoo Adweek.

Kiinnostusta kokeelliseen markkinointiin kasvattavat perinteisten kanavien tehottomuus ja epäilyt digitaalisen mainonnan turvallisuudesta ja vaikutukseta. Yhä useampi brändi haluaa kokeilla jotain muuta ja uutta.

"Kaksi tai kolme vuotta sitten asiakkaat kokivat kokeellisen mainonnan lisäkuluna. Nyt he siirtävät perinteiseen medialle varattuja rahoja kokeellisiin keinoihin", kertoo George P. Johnson -toimiston johtaja Denise Wong.

Kokeellisessa mainonnassa riittää keinoja ja ideoita. Esimerkiksi Mastercard ja Swarovksi kehittivät kokemuksen, jossa kuluttajat pääsivät VR-lasien avulla näkemään Swarovksin sisustustuotteita erilaisissa ympäristöissä. Halutessaan käyttäjät pystyivät tekemään ostoksia virtuaalilasien avulla käyttäen Mastercardin Masterpassia. Karkkibrändi M&M taas hyödynsi Times Squarella järjestetyssä lanseeraustapahtumassa lisättyä todellisuutta.

Kiinnostusta kokeellisuuteen on mahdollisesti lisännyt se, että kuluttajien on helppo ohittaa, hiljentää tai estää televisio- ja digimainokset, mutta tapahtumaan osallistuminen tai seuraaminen on päätös. Lisäksi kuluttajat arvostavat kokemusten jakamista muiden kanssa, mikä ei oikeastaan ole mahdollista mainosta katsellessa. Huomiota herättävällä tempauksella on helpompi erottua massasta ja kerätä kiinnostuneita silmäpareja.

Kokeellisen mainonnassa piilee mahdollisuus luoda suoria ja merkityksellisiä kontakteja yleisöön. Ihanteellisessa tilanteessa brändin kokeellisuus herättää kuluttajassa ihastusta, jonka hän jakaa sosiaalisen median kanavillaan, samalla kun brändi saa mahdollisuuden kerätä kiinnostuneen kuluttajan yhteystiedot, ja ostohalukkuus kasvaa.

"Kokeellisuus on nopea ja tehokas tapa kasvattaa bränditunnettuutta kuluttajan kanssa suoralla kontakilla, käyttää kaikkia viittä aistia, herättää tunteita, jotka kehittävät mieleenpainuvia muistoja, joiden on osoitettu kasvattavan brändiuskollisuutta", listaa IMG Live -toimiston johtaja Bryan Icenhower Adweekille.

Kokeellisuus ei kuitenkaan tarkoita, että perinteisiä kanavia unohdetaan. Samalla raja perinteisen ja kokeellisen välillä on hälvenemässä.

"Tapahtumat voidaan muuntaa mainoksiksi ja lähettää esimeriksi digialustojen tai television välityksellä", kertoo MullenLowe openin toimitusjohtaja Antony Hopper.

Brändejä kuitenkin kiinnostaa, mitä he mainospanoksellaan saavat. Kokeellisen mainonnan tuomien hyötyjen mittaaminen on kieltämättä haasteellista ja kehityskohde, johon etsitään ratkaisuja. Kokeellisessa markkinoinnissa pehmeilla mittareilla on kuitenkin tärkeä rooli kovien rinnalla.

"Kokemuksissa tärkeää on tunneyhteys, joka on aineetonta. Joskus parasta tutkimusta on katsoa ihmisten kasvoja ja nähdä, miten he reagoivat", sanoo American Expressin markkinointijohtaja Deb Curtis.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö