Tavaramerkit

M&M 15.2.2016 10:21 päivitetty 3.3.2016 15:39

Kokis yrittää rekisteröidä "zeron"

Coca-Cola

Coca-Cola haluaa suojata zero-sanan tavaramerkillä.

Coca-Cola pyrkii rekisteröimään zero-sanan. Tammikuussa juomakonserni koki kuitenkin pettymyksen, kun Kanada tyrmäsi Coca-Colan hakemuksen tavaramerkistä tavalliselle englanninkielen sanalle Pepsin vastustettua tavaramerkkisuojan myötämistä.

Asiasta kertoo Wall Street Journal.

Taistelu tuotemerkistä on kuin vuoden 2008 uusinta. Tuolloin Britannia kieltäytyi myöntämästä Coca-Colalle tuotemerkkiä samankaltaisessa tilanteessa Pepsin vastustuksen vuoksi.

Nyt tavaramekkitaistelu on kirvonnut uudelleen käyntiin myös Yhdysvalloissa.

Maan patentti- ja tavaramerkkivirasto aikoo ratkaista kesään mennessä jo vuonna 2007 alkaneen kiistan zerosta Yhdysvalloissa. Coca-Cola yritti rekisteröitä zeroa jo vuonna 2007, mutta Dr Pepper Snapple Groupin vastustusti tuotemerkkisuojaa. Dr Pepper Snapple valmistaa Diet Rite Pure Zero -nimistä juomaa.

Mikäli Coca-Cola voittaa, sillä on mahdollisuus haastaa jäljittelijänsä oikeuteen. Mutta mikäli juomajätti häviää, se saattaa joutua kilpailijoiden hyökkäysten kohteeksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).