Tavaramerkit

M&M 15.2. 10:21 päivitetty 3.3. 15:39

Kokis yrittää rekisteröidä "zeron"

Coca-Cola

Coca-Cola haluaa suojata zero-sanan tavaramerkillä.

Coca-Cola pyrkii rekisteröimään zero-sanan. Tammikuussa juomakonserni koki kuitenkin pettymyksen, kun Kanada tyrmäsi Coca-Colan hakemuksen tavaramerkistä tavalliselle englanninkielen sanalle Pepsin vastustettua tavaramerkkisuojan myötämistä.

Asiasta kertoo Wall Street Journal.

Taistelu tuotemerkistä on kuin vuoden 2008 uusinta. Tuolloin Britannia kieltäytyi myöntämästä Coca-Colalle tuotemerkkiä samankaltaisessa tilanteessa Pepsin vastustuksen vuoksi.

Nyt tavaramekkitaistelu on kirvonnut uudelleen käyntiin myös Yhdysvalloissa.

Maan patentti- ja tavaramerkkivirasto aikoo ratkaista kesään mennessä jo vuonna 2007 alkaneen kiistan zerosta Yhdysvalloissa. Coca-Cola yritti rekisteröitä zeroa jo vuonna 2007, mutta Dr Pepper Snapple Groupin vastustusti tuotemerkkisuojaa. Dr Pepper Snapple valmistaa Diet Rite Pure Zero -nimistä juomaa.

Mikäli Coca-Cola voittaa, sillä on mahdollisuus haastaa jäljittelijänsä oikeuteen. Mutta mikäli juomajätti häviää, se saattaa joutua kilpailijoiden hyökkäysten kohteeksi.