Tavaramerkit

M&M 15.2.2016 10:21 päivitetty 3.3.2016 15:39

Kokis yrittää rekisteröidä "zeron"

Coca-Cola

Coca-Cola haluaa suojata zero-sanan tavaramerkillä.

Coca-Cola pyrkii rekisteröimään zero-sanan. Tammikuussa juomakonserni koki kuitenkin pettymyksen, kun Kanada tyrmäsi Coca-Colan hakemuksen tavaramerkistä tavalliselle englanninkielen sanalle Pepsin vastustettua tavaramerkkisuojan myötämistä.

Asiasta kertoo Wall Street Journal.

Taistelu tuotemerkistä on kuin vuoden 2008 uusinta. Tuolloin Britannia kieltäytyi myöntämästä Coca-Colalle tuotemerkkiä samankaltaisessa tilanteessa Pepsin vastustuksen vuoksi.

Nyt tavaramekkitaistelu on kirvonnut uudelleen käyntiin myös Yhdysvalloissa.

Maan patentti- ja tavaramerkkivirasto aikoo ratkaista kesään mennessä jo vuonna 2007 alkaneen kiistan zerosta Yhdysvalloissa. Coca-Cola yritti rekisteröitä zeroa jo vuonna 2007, mutta Dr Pepper Snapple Groupin vastustusti tuotemerkkisuojaa. Dr Pepper Snapple valmistaa Diet Rite Pure Zero -nimistä juomaa.

Mikäli Coca-Cola voittaa, sillä on mahdollisuus haastaa jäljittelijänsä oikeuteen. Mutta mikäli juomajätti häviää, se saattaa joutua kilpailijoiden hyökkäysten kohteeksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.