Totuus

Kati Haapakoski 6.10. 08:15

Konsulttijätit ostavat luovuutta

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Konsulttitalo Deloitte kertoi elokuussa ostavansa ruotsalaisen markkinointiviestinnän toimiston Acnen. Acne on erikoistunut bränditarinoihin, ja sen asiakkaita ovat esimerkiksi Ikea, Telenor, H&M ja Spotify.

Deloitte perusteli kauppaa sillä, että sen asiakkaat haluavat yhdistää toiminnassaan analytiikan ja luovuuden. Kaupan jälkeen Acne jatkaa vanhalla nimellään, mutta se on osa Deloitten luovaa digikonsultoinnin yksikköä eli Deloitte Digitalia. Jotain sen koosta kertoo henkilöstön määrä: karkeasti Deloitte Digital työllistää jo yli 15 000 ihmistä maailmanlaajuisesti.

Kauppa ei ollut Deloitten ensimmäinen laatuaan. Viime vuonna Deloitte osti palkitun sanfransiscolaisen Heatin.

Kilpailija Accenture puolestaan osti viime vuonna Karmaraman. Karmarama oli yksi Britannian suurimmista itsenäisistä toimistoista. Sen asiakkaita olivat muun muassa BBC, Honda ja Unilever.

Accenture sijoitti Karmaran Accenture Interactive -yksikköönsä, jonka AdAge nimesi viime vuoden nopeimmin kasvavaksi ja suurimmaksi digitoimistojen verkostoksi.

Accenture Interactiven johtaja Brian Whipple totesi Business Insiderissa, että Karmaraman avulla Accenture erottautuu kilpailijoistaan, esimerkiksi IBM:stä ja Deloittesta ja toimistoketjuista.

Suurempia ja pienempiä kauppoja on tippunut tasaista tahtia. Myös suomalainen digitaaliseen strategiaan ja käyttäjäkokemuksen suunnitteluun erikoistunut Idean päätyi alkuvuonna uudelle omistajalle, Capgeminille.

Kansainväliset konsultti- ja it-jättiläiset haluvat yhdistää brändäämisen ja sisältöosaamisen ydintoimintoihinsa eli esimerkiksi talous- ja teknologiapalveluihin, data-analytiikkaan ja asiakassegmentointiin. Niin ne rakentavat itsestään entistä arvokkaampia ja tärkeämpiä kumppaneita asiakkailleen.

Toimistokentän monipuolisuus on silti kaikkien yritysten etu. Haaste on suuri itsenäisille toimistoille, ja omaa toimintaa kannattaa peilata kriittisesti ja kehittää jatkuvasti kuten myös pitää kiinni parhaista ammattilaisista.

Konsultti- ja it-talot eivät käy huvikseen kaupoilla. Ne ottavat luovan työn vakavasti ja pitävät sitä arvossaan. Tässäkin näkyy, että markkinointi on yritysten tapa ajatella kaikkea tekemistään.

Tuskin konsulttien kehitys jää tähän. Seuraavaksi ostoslistalla saattavat olla mediat. Yritykset käyttävät mainontaan edelleen runsaasti rahaa, joka houkuttelee taatusti myös konsulttitaloja. Miksipä ne eivät ottaisi koko ketjua haltuunsa siellä, missä se on mahdollista?

Kirjoittaja Kati Haapakoski on Markkinointi & Mainonta -lehden toimituspäällikkö.

Teksti on julkaistu M&M-lehden numerossa 17/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö