Matkailu

M&M 12.1. 15:46

Kotimaan reissut ja teemamatkat kiinnostavat suomalaisia

Colourbox

Suomalaiset tekivät keskimäärin 4,6 matkaa kotimaan kohteisiin vuonna 2016, mikä oli seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän.

Matkamessujen Kantar TNS:llä teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset matkustivat viime vuonna kotimaan kohteissa edellisvuotta enemmän.

Suomalaiset tekivät keskimäärin 4,6 matkaa kotimaan kohteisiin vuonna 2016, mikä oli seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän.

Suomalaisista 58 prosenttia kertoi matkailleensa ulkomailla, selkeästi eniten Euroopan kohteissa.

Tämän vuoden aikana 61 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaan kohteisiin, 47 prosenttia muualle Eurooppaan ja 26 prosenttia Pohjoismaihin.

"Matkailutapoja on koko ajan enemmän, ja suomalaiset tekevätkin nykyisin hyvin monenlaisia matkoja. Esimerkiksi lähialueille ja kotimaahan suuntautuvat matkat lisääntyivät viime vuonna. Myös monet suomalaisten perinteisesti suosimat Euroopan matkakohteet houkuttelivat edellisvuosia enemmän", kertoo Suomen matkatoimistoalan liiton SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti tiedotteessa.

Luonto- ja kulttuurimatkat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita, joka viides kertoo olleensa kulttuuriin tai luontoon keskittyvällä teemamatkalla.

"Naiset ovat olleet tai suunnittelevat lähtevänsä terveys- ja hyvinvointimatkalle sekä kulttuurimatkalle. Miehiä teemamatkat kiinnostavat vähemmän. Teemamatkat ovat tätä päivää, ne kasvattavat tasaisesti suosiotaan matkailutapana", toteaa Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Jakamistalouden kanavat ja palvelut, kuten Uber ja Airbnb ovat tutumpia suomalaisille, joka viides matkailija on käyttänyt jotakin jakamistalouden kanavista hankittua palvelua.

"Kohderyhmä vaikuttaa jakamistalouden kanavien käyttömotiiveihin. Vapaa-ajanmatkailijoita motivoivat taloudellisuus, aitous, paikallisuus ja elämyksellisyys. Liikematkailijoille järkevyys on motivaatiotekijä näiden palvelujen käyttämiseen. Alle 25-vuotiaille matkailijoille monikulttuurisuus, kestävyys, vastuullisuus ja myös trendikkyys ovat vahvoja käyttömotiiveja", Lahtinen sanoo.

Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 19.–22. tammikuuta. Tämän vuoden partnerimaa on Turkki.

Kantar TNS:n tutkimukseen osallistui 1081 henkilöä viime vuoden marras-joulukuussa. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä. Lomamatkaennuste on suomalaisten oma arvio tehdyistä matkoista ja tulevista matkasuunnitelmista, mikä sisältää myös tilastoimattomat matkat esimerkiksi mökille, joten tulokset eivät ole vertailtavissa matkanjärjestäjien tilastojen kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

28.03.2017 09:58

Hille Korhosesta Nokian Renkaiden toimitusjohtaja

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus on nimittänyt tekniikan lisensiaatti Hille Korhosen (s. 1961) Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nokian Renkaat tiedotti nimityksestä tiistaina. Korhonen aloittaa tehtävässään 1.6.2017.

Kommentti

28.03.2017 10:21

Seppälä horjuu, mutta kajahtiko Kalasatamasta pelastus?

Vaateketju Seppälän väki jännittää, päästääkö käräjäoikeus yhtiön yrityssaneeraukseen vai onko edessä Anttilan kohtalo eli konkurssi. Toivoa henkiin jäämisestä antaa Helsingin Kalasataman kulmilta maanantaina kiirinyt uutinen.

Nimitykset

28.03.2017 09:45

Toimistokonkari Torin mediamyynnin johtoon

Mika Räihä on nimitetty Tori.fi:n mediamyynnin johtajaksi. Hän siirtyy Toriin Sanomalta, jossa hän johti ohjelmallisen ja tulospohjaisen mainonnan tiimiä.

Media

28.03.2017 08:49

Tässä asiassa radio on edelleen lyömätön

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teoston teettämän musiikinkäyttötutkimuksen mukaan radio on edelleen käytetyin ja tärkein taustamusiikin lähde. Nettiradion kuuntelu on tutkimuksen perusteella sen sijaan vielä vähäistä.