Matkailu

M&M 12.1. 15:46

Kotimaan reissut ja teemamatkat kiinnostavat suomalaisia

Colourbox

Suomalaiset tekivät keskimäärin 4,6 matkaa kotimaan kohteisiin vuonna 2016, mikä oli seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän.

Matkamessujen Kantar TNS:llä teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset matkustivat viime vuonna kotimaan kohteissa edellisvuotta enemmän.

Suomalaiset tekivät keskimäärin 4,6 matkaa kotimaan kohteisiin vuonna 2016, mikä oli seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän.

Suomalaisista 58 prosenttia kertoi matkailleensa ulkomailla, selkeästi eniten Euroopan kohteissa.

Tämän vuoden aikana 61 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaan kohteisiin, 47 prosenttia muualle Eurooppaan ja 26 prosenttia Pohjoismaihin.

"Matkailutapoja on koko ajan enemmän, ja suomalaiset tekevätkin nykyisin hyvin monenlaisia matkoja. Esimerkiksi lähialueille ja kotimaahan suuntautuvat matkat lisääntyivät viime vuonna. Myös monet suomalaisten perinteisesti suosimat Euroopan matkakohteet houkuttelivat edellisvuosia enemmän", kertoo Suomen matkatoimistoalan liiton SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti tiedotteessa.

Luonto- ja kulttuurimatkat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita, joka viides kertoo olleensa kulttuuriin tai luontoon keskittyvällä teemamatkalla.

"Naiset ovat olleet tai suunnittelevat lähtevänsä terveys- ja hyvinvointimatkalle sekä kulttuurimatkalle. Miehiä teemamatkat kiinnostavat vähemmän. Teemamatkat ovat tätä päivää, ne kasvattavat tasaisesti suosiotaan matkailutapana", toteaa Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Jakamistalouden kanavat ja palvelut, kuten Uber ja Airbnb ovat tutumpia suomalaisille, joka viides matkailija on käyttänyt jotakin jakamistalouden kanavista hankittua palvelua.

"Kohderyhmä vaikuttaa jakamistalouden kanavien käyttömotiiveihin. Vapaa-ajanmatkailijoita motivoivat taloudellisuus, aitous, paikallisuus ja elämyksellisyys. Liikematkailijoille järkevyys on motivaatiotekijä näiden palvelujen käyttämiseen. Alle 25-vuotiaille matkailijoille monikulttuurisuus, kestävyys, vastuullisuus ja myös trendikkyys ovat vahvoja käyttömotiiveja", Lahtinen sanoo.

Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 19.–22. tammikuuta. Tämän vuoden partnerimaa on Turkki.

Kantar TNS:n tutkimukseen osallistui 1081 henkilöä viime vuoden marras-joulukuussa. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä. Lomamatkaennuste on suomalaisten oma arvio tehdyistä matkoista ja tulevista matkasuunnitelmista, mikä sisältää myös tilastoimattomat matkat esimerkiksi mökille, joten tulokset eivät ole vertailtavissa matkanjärjestäjien tilastojen kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.