Ruoka

M&M 20.6. 11:01

Kotipizzan voittokululle ei näy loppua – pöytään vakuuttavat kasvuluvut

Tiina Somerpuro
Kotipizzassa markkinointi kasvattaa myyntiä ja myynti kasvattaa markkinointia.

Ravintolayhtiö Kotipizza on julkistanut helmi-huhtikuun tuloksensa.

Vertailukelpoinen käyttökate kasvoi 1,6 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 1,3 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 18,3 miljoonaan euroon votta aiemmasta 15,4 miljoonasta eurosta.

Käyttökatemarginaali vahvistui näin 8,8 prosenttiin vertailukauden 8,4 prosentista.

Liikevoitto kasvoi 1,3 miljoonaan euroon 1,0 miljoonasta eurosta.

Factsetin neljältä analyytikolta keräämä ennuste odotti 18,1 miljoonan euron liikevaihtoa ja 1,5 miljoonan euron liikevoittoa. Odotukset ovat kovia - vertailuneljännes oli vahva.

Kotipizzan ketjumyynti kasvoi huhtikuussa päättyneellä neljänneksellä 18,3 prosenttia.

"Uskomme, että myynti jatkaa myönteistä kehitystään. Vastaavien suhteellisten kasvulukujen saavuttaminen muuttuu kuitenkin kuukausi kuukaudelta haastavammaksi, sillä vastassa on yhä kovempia vertailukuukausia", sanoo Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Viime tilikaudella Kotipizzan liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 17,5 miljoonaan euroon. Ketjumyynti kasvoi lähes 17 prosenttia 24 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli 1,3 miljoonaa euroa.

Markkinointi keskeisessä roolissa

Toimitusjohtaja Tommi Tervasen johtama Kotipizza on ottanut missiokseen tavoitteen muuttaa maailmaa pizza kerrallaan. Vuosina 2015–2016 yhtiö uudisti ilmeen ja konseptin, mikä sisälsi kaiken ruokalistasta, ravintoloiden ilmeestä ja henkilöstön työasuista lähtien.

Markkinoinnin rooli on keskeinen Kotipizzassa. Tervasen mukaan markkinointibudjetti on sitä suurempi, mitä enemmän myynti kasvaa.

Markkinointibudjetti tulee suoraan franchising-yrittäjiltä. Franchising-sopimuksen mukaan neljä prosenttia verollisesta myynnistä menee markkinointimaksuun, josta muodostuu vuotuinen markkinointibudjetti.

Kotipizza antoi kesäkuun alussa positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiön johto arvioi edelleen, että ketjumyynti kasvaa kuluvalla tilikaudella yli kymmenen prosenttia edelliseen tilikauteen verrattuna ja vertailukelpoinen käyttökate kasvaa edelliseen tilikauteen verrattuna.

Lisää Kotipizzan tulosjulkistuksesta Kauppalehdessä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.