Yritykset

M&M 19.5. 15:38

Kuusamon Juuston saneeraussuunnitelma hyväksyttiin – "Saneerausohjelma perustuu yhtiön kasvulle myös tulevaisuudessa"

Arttu Laitala
Kuusamon Juuston toimitusjohtajana viime syksynä aloittaneen Jyrki Vaittisen tehtävänä on pelastaa yritys.

Kuusamon Juuston liiketoiminta on kääntynyt kasvuun. Yhtiö kasvatti liikevaihtoaan noin 25 prosenttia vuoden 2016 aikana noin 20 miljoonaan euroon.

Talousvaikeuksissa taistelleen Kuusamon Juuston saneeraussuunnitelma on hyväksytty. Yritys jätti helmikuussa 2016 yrityssaneerausmenettelyä koskevan hakemuksen Oulun käräjäoikeuteen. Nyt liiketoiminta on saatu käännettyä kannattavaksi ja yhtiön saneerausohjelma on hyväksytty tänään käräjäoikeudessa.

M&M haastatteli Kuusamon Juuston toimistusjohtajaa Jyrki Vaittista maaliskuussa. Tuolloin Vaittinen suhtautui saneeraussuunnitelmiin tarmokkaasti.

"Sehän ei sinällään vaikuta liiketoimintaamme muuten, kuin että lyhennämme velkoja jatkuvasti. Pystymme aloittamaan kehittämisen ja kansainvälistymisen."

Markkinointi on isossa osassa Kuusamon Juuston tulevaisuuden suunnitelmissa.

"Meillä on paljon tehtävää tuotannon kehittämisessä ja toiminnan tehostamisessa. Käynnistämme myös markkinointia. Tunnettuutta pitää parantaa, että ihmiset löytäisivät tuotteemme juustohyllystä. Se on tärkeä ensimmäinen vaihe markkinoinnissa", Vaittinen kommentoi M&M:lle.

Kuusamon Juuston tie itsenäisenä juustolana alkoi 2013, kun Arla lopetti juuston valmistamisen Suomessa. Ensimmäiset vuodet yhtiö kärsi talousvaikeuksista ja liiketoiminta oli kannattamatonta. Vuoden 2015 lopulla yhtiö sai uusia rahoittajia, joiden mukaantulo toi riittävät pääomat juustonvalmistuksen lisäämiseen vuoden 2016 aikana.

Nyt yrityksen liiketoiminta on kääntynyt kasvuun. Yhtiö kasvatti liikevaihtoaan noin 25 prosenttia vuoden 2016 aikana noin 20 miljoonaan euroon. Tulos viime vuodelta jäi vielä tappiolliseksi, mutta vuosi oli selkeästi nousujohteinen.

"On hienoa, että juustonvalmistus täällä Kuusamossa on saatu taas kasvuun. Nyt vahvistettu saneerausohjelma perustuu yhtiön kasvulle myös tulevaisuudessa. Tämä tarkoittaa, että yhdessä asiakkaiden kanssa meidän on pyrittävä löytämään uusia kasvumahdollisuuksia kotimaasta myös jatkossa. Myös uusia mahdollisia myyntikanavia ulkomailta on tarkoitus kartoittaa. Nyt siirrymmekin pikaisesti ajatuksissamme kriisiyhtiöstä kasvuyhtiöksi", Vaittinen kertoo tiedotteessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö