Markkinointi

Irmeli Salo 29.11.2016 12:28 päivitetty 29.11.2016 15:07

Lahden kisoilla jäätävä lipunmyyntitavoite – Rölli ja Mielensäpahoittaja antavat vetoapua

Ossi Ahola / Aamulehti

Lahden talviurheilun MM-kisat voitelee lipunmyyntiin vauhtia palvelumuotoilulla.

Suomen ensi vuonna vietettävän satavuotisjuhlavuoden tapahtumista suurin on Lahden talviurheilun MM-kisat. Lahti on kisapaikkana tehnyt historiaa jo siinä, että se on jo seitsemättä kertaa talviurheilun MM-kisanäyttämö, eli useammin kuin mikään muu paikka maailmassa.

Nyt myös lipunmyynnillä on ainakin Suomessa historiallinen tavoite: 250 000 myytyä kisalippua. Lahden kisaorganisaation markkinointijohtajan Esa-Pekka Nykäsen mukaan lipunmyynnillä ja tarjoiluilla on tarkoitus kattaa puolet kisojen budjetista. Toisesta puolesta vastaavat muun muassa yhteistyökumppanit, joista pääyhteistyökumppani on Stora Enso.

Tavoitteen tiellä on kuitenkin kilpailijoita ja muita esteitä. "Kovin kilpailija on kotisohva, koska kisat ovat myös tv-kisat. Kilpailijoita ovat myös muut vapaa-ajan viettotavat kuten kauppakeskukset ja kylpylät. Myös palveluvaatimukset ovat kasvaneet ja kisavieraat haluavat elämyksiä, tunnelmaa ja parempaa ruokaa", Nykänen sanoo.

Lahti 2017 -kisat on vetovoiman lisäämiseksi ottanut avukseen palvelumuotoilun ja on näin ensimmäinen urheilutapahtuma, jolla on Suomalaisen työn liiton Design from Finland -merkki.

Palvelumuotoilun perustana on segmentointi. Nykäsen mukaan segmentointi on tehty iän ja elämäntilanteen mukaan. Esimerkiksi lapsiperheillä on aivan erilaiset odotukset ja tarpeet kuin nuorisolla, lapsettomilla aikuisilla tai senioreilla olipa kyseessä viihde tai ruokailu.

Niinpä lapsiperheet voivat seurata kisoja ja virittäytyä kisatunnelmiin Rölli-peikon kylässä.  Nuorisolle täkynä on Antti Tuiskua ja discoa, ilman lapsia kisoja seuraaville aikuisille taas mono-tangoa tangokuninkaallisten seurassa.

Varttuneet voivat palata nuoruutensa kisatunnelmiin Mielensäpahoittajan seurassa. Mielensäpahoittaja-teemaisella tapahtuma-alueella on tarjolla perinteistä kisamakkaraa ja mustikkakeittoa ja halkopinon takaa voi löytyä Nykäsen mukaan miestä väkevämpääkin. Alueella voi seurata heinäpaaliin nojaten, räsymatto jalkojen alla hiihdon nousupaikkoja humpan soidessa ja selostaja-legendan Anssi Kukkosen selostaessa.

Jos varttuneelle väelle on tarjolla nostalgiaa, se voi vedota myös nuorempiin retrona.

Pietari Postin tekemät kisajulisteet ovat nekin retrohenkisiä.

Artikkelia muokattu 15.06.Kisat ovat ensimmäisenä tapahtumakonseptina saaneet Design from Finland -merkin, toisin kuin jutussa aiemmin luki.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

28.03.2017 09:58

Hille Korhosesta Nokian Renkaiden toimitusjohtaja

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus on nimittänyt tekniikan lisensiaatti Hille Korhosen (s. 1961) Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nokian Renkaat tiedotti nimityksestä tiistaina. Korhonen aloittaa tehtävässään 1.6.2017.

Kommentti

28.03.2017 10:21

Seppälä horjuu, mutta kajahtiko Kalasatamasta pelastus?

Vaateketju Seppälän väki jännittää, päästääkö käräjäoikeus yhtiön yrityssaneeraukseen vai onko edessä Anttilan kohtalo eli konkurssi. Toivoa henkiin jäämisestä antaa Helsingin Kalasataman kulmilta maanantaina kiirinyt uutinen.

Nimitykset

28.03.2017 09:45

Toimistokonkari Torin mediamyynnin johtoon

Mika Räihä on nimitetty Tori.fi:n mediamyynnin johtajaksi. Hän siirtyy Toriin Sanomalta, jossa hän johti ohjelmallisen ja tulospohjaisen mainonnan tiimiä.

Media

28.03.2017 08:49

Tässä asiassa radio on edelleen lyömätön

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teoston teettämän musiikinkäyttötutkimuksen mukaan radio on edelleen käytetyin ja tärkein taustamusiikin lähde. Nettiradion kuuntelu on tutkimuksen perusteella sen sijaan vielä vähäistä.