Kampanjat

Anna-Kaisa Urpelainen 9.11.2016 06:58 päivitetty 13.12.2016 09:50

Laidun Hereford kampanjoi räväkästi: "Kukaan ei ole vielä vetänyt hernettä nenäänsä, mikä on vähän yllätyskin"

Handout
Laidun Hereford -tilan kasvatteja.

Laidun Hereford tähtää pienen budjetin bussimainoskampanjallaan kasvattamaan markkinoitaan ja löytämään tiensä ihmisten tietoisuuteen.

Pääkaupunkiseudun kaduilla voi lähiviikkoina törmätä bussimainoksiin, joissa lukee: Parempaa lihaa kuin Tinderistä ja Netissä sinua odottaa sonni Pohjanmaalta kotiin kannettuna.

Kyseessä on luomulihantuottaja Laidun Herefordin kampanja, joka alkoi maanantaina 7. marraskuuta ja on käynnissä viiden viikon ajan.

”Tekstit tuli meiltä itteltä”, kertoo Laidun Herefordin Jussi Harju puhelimitse suoraan traktorin selästä M&M:lle.

”Tarjous tuli kyllä Liikennemedioista. Oli hyvä myyjä, joka sai meidät innostumaan siitä, että tämä voisi oikeasti olla meidän juttumme.”

Suomen Liikennemediat hoitaa siis mainosten teippaamisen bussien kylkiin ja penkkeihin ja Laidun Hereford toimittaa materiaalin sähköisesti.

Pääkaupunkiseudulla Laidun Herefordin mainoksilla varustettuja busseja suhaa yhteensä kymmenen kappaletta.

”Busseissa on teipattuna pysäkin puoleinen kylki ja sitten penkit. Niissä on sitten qr-koodit, joista pääsee suoraan meidän verkkokauppaan tilaamaan kotiovelle herkkukorin”, Harju kertoo.

Kampanja näkyy myös somessa "Bongaa bussi" -kilpailun muodossa. Facebookissa kisasta voi voittaa luomutäysilihasäilykettä. Harjun mukaan yritys näkyy myös Twitterissä ja seuraavana aiotaan iskeä myös Instagramiin.

”Pidämme kisaa aina viikon ajan, koska on todettu, että ihmiset ovat niin lyhytjänteisiä, etteivät he osallistu kisaan, jossa voittaja arvotaan vasta jouluna”, Harju toteaa.

Markkinoiden laajennus

Aiemmin Laidun Hereford on mainostanut radiossa Pohjanmaan alueella ja tehnyt vähän lehtimainoksia sekä näkynyt somessa. Mainontaa etenkin somessa on kohdistettu juurikin pääkaupunkiseudulle.

”Siellä asuu kuitenkin miljoona ihmistä ja monta sataa tuhatta pohjalaista”, Harju naurahtaa.

”Markkinat ovat kuitenkin siellä.”

Markkinat eivät ole ainoa syy kampanjalle. Yritys haluaa tehdä itsestään myös tunnetumman.

Harju kertoo ravanneensa paljon messuilla ja erilaisissa tapahtumissa Helsingissä.

”Ihmiset siellä aina sanovat, etteivät ole kuulleetkaan, että voisi tilata netistä lihaa kotiovelle suoraan tilalta. Nyt halusimme vähän räväyttää sillä lailla, että pääsisimme pikkuisen enemmän ihmisten tietoisuuteen, eikä tämä olisi enää niin outo asia.”

Messuilla käyminen on kuitenkin rankkaa maatilatöiden ohella ja se vie paljon aikaa. Niinpä nämä rahat ajateltiin laittaa ennemminkin kampanjaan.

Harju kertoo, että ensimmäinen viisi viikkoa kampanjaa on eräänlainen testi, jolla katsotaan, miten jatkossa toimitaan.

Kampanja on ehtinyt haastattelua tehtäessä olla käynnissä vasta noin puolentoista päivän ajan, mutta tuloksia on jo saatu. Harju kertoo, että yrityksen verkkokaupoissa on tarkat mittarit siitä, kävijämääristä.

”Eilinen päivä näytti kyllä hyvältä”, Harju kertoo.

”Kävijöitä tuli selkeästi ja sen näki. Kyllä se qr-koodi toimi.”

Kampanja on saanut myös somessa ihan mukavaa palautetta.

”Muutama on laittanut viestiä, että tosi hauska slogan.”

”Negatiivista palautetta ei ole tullut. Kukaan ei ole vielä vetänyt hernettä nenäänsä, mikä on vähän yllätyskin. Tuostahan voisi joku ottaakin hiukan nokkiinsa”, Harju kertoilee.

Pieni yritys, pieni budjetti

Kampanjassa on melko vaatimaton budjetti.

”Silloin kun me aloitimme ja tätä meille kaupattiin, niin pelkäsimme, että mitähän tämä mahtaa maksaa, kun meillä ei käytännössä tällaisena pikkufirmana mainosrahaa juuri ollenkaan ole”, Harju kertoo.

Kampanjabudjetti jäikin Harjun mukaan alle 2 000 euroon.

Laidun Hereford on pieni firma, joka on ollut pystyssä viiden vuoden ajan. Harju kertoo, että itse maatilaa hoidetaan vaimon kanssa.

”Meillä on tasan yksi työntekijä ja tähän asti tätä (markkinointia) on hoidettu sivutyönä täällä traktorin pukilla, missä olen nytkin.”

Nyt viisi vuotta vanha yritys on palkannut kuitenkin uuden työntekijän toimistolle vastaamaan logistiikasta ja tilauksista sekä kuljetuksista.

Laidun Herefordin liikevaihto viime tilikaudella oli noin 200 000 euron luokkaa. Voittoa ei ole vielä tullut.

”Mutta usko on vahva, että ihmiset haluavat vielä ostaa luomu- ja lähiruokaa suoraan kotiovelle”, Harju sanoo.

Laidun Hereford on mukana myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton tempauksessa, jossa MTK:lla on pop up -myymälä Helsingissä Forumin kauppakeskuksessa.

Onko Laidun Hereford saanut tästä pop up -toiminnasta intoa omaan kampanjointiin?

”Kun se kauppa lanseerattiin elokuussa, on niillä ollut hyviä juttuja ja ideoita, jotka ovat aika lennokkaitakin verrattuna siihen mitä MTK on tehnyt ennen. Toiminta on ollut paljon nuorekkaampaa ja aika luovaa. Totta kai se innostaa ja rohkaisee itseäkin kokeilemaan kaikenlaista.”

Jos nyt käynnissä oleva kampanja menee hyvin, voi jatkoa olla luvassa.

Harjun mukaan omalle firmalle kampanjat ovat tärkeitä, mutta niillä on merkitystä myös isommin alalla.

”Mielestäni tavallistenkin tilojen pitäisi ehkä panostaa vähän enemmän siihen, että ihmiset ymmärtäisivät, mitä me täällä maalla teemme”, Harju sanoo.

”Tämä on ollut hyvä juttu meille, ja tuntuu, että tällainen bussikampanja on meille tällä hetkellä paras kanava.”

Harju maalailee vielä mahdollisia tulevaisuuden unelmia.

”Meillä on vähän haaveena, että tehdään oma applikaatio ja joku Hereford Go -peli”, Harju herähtää nauruun.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.