Kampanja

Kaisa Saario 14.12.2016 07:01 päivitetty 14.12.2016 15:04

Laidun Herefordin kampanja sai jatkoa valituksesta huolimatta - "kohahdus" tuplasi tilaukset

Handout
Laidun Hereford -tilan kasvatteja.

Mainonnan eettiseen neuvostoon tehty valitus ei ole hidastanut Laidun Herefordia, joka on ehtinyt tuotteistamaan mainoslauseensa paidoiksi, pipoiksi ja kahvimukeiksikin.

Parempaa lihaa kuin Tinderissä, lupaa yhä pohjalaisen lihatuottajan Laidun Herefordin mainosteksti, tällä kertaa kauppakeskus Forumin kulmalla.

Laidun Herefordin edellisen, pääkaupunkiseudun busseissa näkyneen kampanjan piti päättyä viime viikolla, mutta sopimusta Liikennemedian kanssa jatkettiinkin tammikuun loppuun. Sen lisäksi lihatila päätti tuoda naudanlihan Tinder-seuranhakijoihin rinnastavalla sloganilla koristellun videomainoksen paraatipaikalle kaupungin keskustaan.

"Päätettiin, että nyt taotaan kun rauta voi olla vielä kuumaa", tilan isäntä Jussi Harju sanoo M&M:lle.

Kampanjan slogan ja lupaus verkkokaupassa odottavasta sonnista ovat herättäneet myös närkästystä: marraskuussa kampanja poiki valituksen Mainonnan eettiseen neuvostoon. Tämä ei ole hidastanut Laidun Herefordia, joka on ehtinyt tuotteistamaan mainoslauseensa paidoiksi, pipoiksi ja kahvimukeiksikin.

Onko tarkoituskin härnätä, kun kampanjaa jatketaan valituksesta huolimatta samalla linjalla vielä isommalla vaihteella?

"No, siitähän ei ole päätöstä tullut, ja sitten taas palaute, mitä on tullut kautta koko Suomen niemen, on ollut tosi hyvää", Harju sanoo.

Kannustavaan palautteeseen Laidun Hereford vetoaa myös neuvostolle lähettämässään vastineessa, jossa luotetaan humoristiseen otteeseen. Lihatila pahoittelee aiheuttamaansa mielipahaa mutta korostaa, ettei kampanjan ole tarkoitus ottaa kantaa sukupuolirooleihin eikä Laidun Herefordin käsitys lihasta "myöskään missään nimessä rajoitu sukupuolielimiin".

"Laidun Hereford on yrityksenä vanhempi kuin seuranhakupalvelu Tinder, joka käsittääksemme on deittipalvelu eikä kilpaile kanssamme, joten myöskään vertailevasta markkinoinnista ei ole kyse. -- Toteamme lisäksi että olemme omilta tahoiltamme naimisissa emmekä omaa kokemusta Tinder-sovelluksesta."

Kantelun käsittely on yhä kesken, mutta päätös ei juurikaan Harjua huoleta. Sehän on vain ohjeistava – eri asia olisi, jos asia vietäisiin oikeussaliin asti, hän pohtii.

"Ei voi yrittäjäksi alkaa, jos alkaa asioita pelkäämään."

Ja sloganeita kuulemma riittää muitakin, jos tarve niin vaatii.

"Kyllä niitä varastossa on monta!"

"Kohahdus" toi tuloksia pienellä budjetilla

Kuvakaappaus Laidun Herefordin mainosvideolta.

Viisi viikkoa kestänyt bussikampanjan ensimmäinen vaihe oli Harjun mukaan menestys. Sivuston kävijämäärät moninkertaistuivat 50–100 päivittäisestä kävijästä tuhanteen ja ylikin, hän kertoo. Tilausten määrä tuplaantui, ja näistä suurin osa tuli nimenomaan pääkaupunkiseudulta.

"Tunnettuutta tuli tosi hyvin. Jonkin verran tuli itsekin Helsingissä pyörittyä ja ihmisiltä kyseltyä, ja kaikki tiesi sen."

Uusi kampanjavideo pyörii kuluvan viikon. Sen lisäksi Laidun Hereford päivystää muutamia päiviä paikan päällä Forumissa MTK:n pop up -kaupassa tällä ja joulunalusviikolla toimittamassa ja ottamassa vastaan uusia tilauksia.

Forumin kulmalla näkyvä liikkuva kuva ja teksti ovat Laidun Herefordin omaa käsialaa, joskin mainostoimisto LR mainos Kauhajoelta on ollut apuna.

"Se on pohjalainen toimisto, niin se ymmärtää tätä pohjalaista mielenlaatua", Harju sanoo.

Mainospaikalle asettelusta vastaa näytön omistava Viwell Media.

Ennen bussikampanjaa Laidun Hereford oli mainostanut lähinnä Googlessa, Facebookissa sekä joissain lehdissä. Bussikampanjan yhteydessä aukesi myös Instagram-tili.

"Se Instahan on ihan mahtava alusta. Harmittaa, että se tuli avattua nyt vasta", Harju sanoo.

Harjun mukaan uusi kampanja maksaa suunnilleen saman verran kuin bussikampanjakin, eli vajaa 2 000 euroa.

"Täytyy sanoa, että tuo bussikampanja yllätti siinä, että pystyy pienemmälläkin panostuksella saamaan tällaisen kohahduksen aikaan. Se antaa vielä uskoa tähän pienyrittäjyyteen, että pienikin voi ponnistaa."

Laidun Herefordin tarkoitus onkin kehittää toimintaa yhä eteenpäin. Tällä hetkellä yli 69 euron tilaukseen saa pääkaupunkiseudulle ilmaisen kuljetuksen, mutta Harju uskoo, että tilauksen tekemisen kynnystä tulisi pääkaupunkiseudulle entisestään madaltaa.

Tavoitteena on, että ensi vuonna Laidun Herefordilta voisi tilata pääkaupunkiseudulla sovelluksen kautta vaikkapa vain yhden makkarapaketin, ja lähetti toimittaisi sen välittömästi kotiovelle. Harjun mukaan neuvottelut suunnitelman toteuttamiseksi ovat jo käynnnissä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö