Liikenneturvallisuus

M&M 2.8. 12:53 päivitetty 2.8. 14:46

Liikenneturva ja Radiomedia käyvät taistoon ajonaikaista kännykän käyttöä vastaan

Colourbox

Liikenneturvan toukokuussa 2017 toteuttaman kyselyn mukaan neljä suomalaista viidestä pitää ajonaikaista tekstaamista ja somettamista vakavina liikennerikkomuksina. Uutuuskampanja haastaa suomalaiset keskittymään ajamiseen.

Liikenneturva ja RadioMedia kampanjoivat elokuun alusta lähtien yhdessä, jotta ihmiset eivät ajautuisi liikenneonnettomuuksiin kännykkää räplätessään.

Autoilijat ovat radiokanaville Liikenneturvan julkaiseman tiedotteen mukaan tärkeä kohderyhmä. Heidän huomiotaan halutaan, mutta ei niin, että se vaarantaa heidän tai muiden turvallisuuden. Kukin kanava voi miettiä oman tapansa olla kampanjassa mukana omassa ohjelmavirrassaan ja miten lähestyä kuulijoita. 

Kampanjalla on kaksi selkeää tempausta, joita jokainen kanava voi toteuttaa: radiospotti ja turvallisuustunnarit. Lisäksi kampanjaan kuuluu TV-, radio- ja verkkomainontaa.

Liikenneturva on toteuttanut kampanjaa varten radiospotin, jossa puhelimeen vastaa joku muu kuin puhelimen omistaja – konstaapeli, suoraan liikenneonnettomuuspaikalta. 

Spottia varten on toteutettu myös neljä yksinkertaista radiotunnaria, joissa sanotaan lyhyesti ja ytimekkäästi:  Kun soitat, soita. Mutta kun ajat, aja. Kun tekstaat, tekstaa. Mutta kun ajat, aja. Kun sometat, someta. Mutta kun ajat, aja. Kun meilaat, meilaa. Mutta kun ajat, aja.

"Päätimme tehdä asemille työkalun, jolla he voivat muistuttaa, että soittaa saa, mutta turvallisesti. Näin syntyivät turvallisuustunnarit", kertoo Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.

Liikenneturva toivoo radioakanvien myös kehittävän ja ideoivan omia tapojaan käsitellä aihetta ohjelmasisällöissään. Kampanja alkaa 3.8. ja sen kesto on kolme viikkoa. Radiospotit on Liikenneturvan mukaan toimitettu kaikille radiokanaville.

Osana kampanjaa järjestetän myös kilpailu sosiaalisessa mediassa. Kuulijoita pyydetään lataamaan kuvansa kampanjasivustolle. Kilpailuun osallistuva saa jaettua kuvansa suoraan sapluunan kanssa some-kanaviin. Kuvaa jaettaessa pyydetään käyttämään tunnistetta #KunAjatAja. Osallistuneiden kesken arvotaan kymmenen Finnkinon leffalippupakettia, joista jokainen sisältää kymmenen lippua elokuviin.

Ajonaikainen älypuhelimen käyttö on merkittävä liikenneturvallisuutta heikentävä tekijä. Liikenneturvan mukaan 80 kilometrin tuntivauhtia kulkeva auto etenee jalkapallokentän pituisen matkan 5 sekunnin twiittauksen aikana.

Keskittyminen autoiluun jää auttamatta toiseksi, kun ihminen siirtää katseensa tiestä muualle.

"Jos kuljettaja keskittyy liikenteen sijasta kaivamaan kontaktin numeroa kännykän valikosta, ei hän ennätä reagoimaan yllättäviin tilanteisiin tai tekee korjausliikkeet aivan väärään suuntaan", sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Liikenneturvan selvityksen mukaan joka kolmas suomalainen lukee tekstareita ja some-päivityksiä ajon aikana ainakin joskus.

"Erityisesti haluamme herättää keskustelua älypuhelimien ajonaikaisesta käytöstä", Pasi Anteroinen kertoo.

Liikenneturva kiinnittää erityistä huomiota ajonaikaisen kännykänkäytön aiheuttamiin riskeihin nyt, kun koulujen alkaminen lähestyy jälleen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö