Lobbaus

Laura Kukkonen 21.2. 09:53 päivitetty 22.2. 14:22

Lobbaus tuo yhteen Venäjä-suhteet, vanhustenhoidon ja turvetuotannon - "Pois hyvinvointivaltion rahoittamisesta"

Kuvakaappaus kampanjasivustolta.
Uudenlaista sote-mainontaa? Ei, vaan Turveinfo-kampanjan kuvitusta.

Hasan & Partners toteutti Bioenergia ry:n kanssa yhteistyössä Turveinfo-kampanjan, jonka tarkoituksena on lisätä keskustelua turpeesta.

Bioenergia ry:n Turveinfo-kampanja starttasi tammikuun lopussa. Kampanjan printti- ja ulkomainokset nostavat esiin energiakaupan Venäjältä Älä ruoki karhua -mainoksessa sekä luo yhteyden turvetuotannon ja vanhustenhoidon välillä Suo siellä, vetelät housussa täällä -julisteessa.

Kampanja on toteutettu yhteistyössä Hasan & Partnersin kanssa. Turvelobbausta on nostettu muun muassa Helsingin Sanomiin koko sivun mainoksena.

Edelleen käynnissä oleva kampanja on herättänyt paljon keskustelua. HS:n mielipidesivuilla kampanjaa on kriittisesti kommentoinut muun muassa Itä-Suomen yliopiston tutkija Teemu Tahvanainen, jonka mukaan kampanja vääristelee Suomen turvesoiden käyttöastetta.

Bioenergia ry:n toimitusjohtajan Harri Laurikan mukaan kampanjaan kohdistunut kommentointi ei yllätä.

"Kampanja on herättänyt voimakkaita reaktioita – etenkin somessa. Tämä oli odotettavissa. On hyvä, että suomalaiset pohtivat energiankäyttöään ja sen erilaisia vaikutuksia", Laurikka kertoo M&M:lle sähköpostitse.

Bioenergian sekä turpeen tuottajien ja käyttäjien, yhteensä 16 yrityksen erillisrahoitteisen kampanjan kokonaiskustannukset ovat noin 300 000 euroa, Laurikka sanoo. Summaan kuuluvat suunnittelu, aineiston tuotanto ja mediatila.

Laurikan mukaan sanomalehdissä, katukuvassa ja omalla kampanjasivustollaan näkyvän kampanjan tavoitteena on lisätä keskustelua turpeesta, sen käytöstä ja ympäristövaikutuksista. Bioenergian kampanjan tavoitteena on, että turvetta voidaan käyttää Suomessa energiana niin kauan kuin fossiilisia tuontipolttoaineita käytetään.

Miksi Bioenergian kampanja yhdistää turvetuotannon Venäjä-suhteisiin ja vanhustenhoitoon?

"Kampanjalla on haluttu tuoda esiin, että Suomi käyttää valtavan määrän rahaa vuosittain energian nettotuontiin. Se on pois Suomen kansantaloudesta ja hyvinvointivaltion rahoittamisesta. Olisimme lisäksi vähemmän riippuvaisia muista maista, jos tukeutuisimme enemmän kotimaisiin energialähteisiin."

Artikkeliin tehty korjaus 22.2.2017 kello 14.19. Toisin kuin artikkelissa aiemmin väitettiin, Bioenergia haluaa turvetta käytettävän niin kauan kuin fossiilisia tuontipolttoaineita käytetään, ei kuten niitä käytetään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

20.07.2017 14:14

Tulevatko maksumuurit myös Facebookiin?

Facebook käy paraikaa neuvotteluja eri mediatalojen kanssa erilaisista maksumuuriratkaisuista. Tuloksia saatetaan nähdä koekäytössä jo lokakuussa.