Tulokset

Mari Kaislaniemi 10.3. 14:48 päivitetty 11.3. 14:05

Long Playn liikevoitto tuplaantui - "Olemme oppineet markkinoimaan"

Colourbox

Tutkivaan journalismiin keskittyvän mediayrityksen liikevaihto ja sisällön myynti ovat kasvaneet.

Tutkivaa journalismia digitaalisesti tuottavan Long Play Median liiketulos ennen satunnaisia eriä kaksinkertaistui 65 000 euroon vuonna 2015.

Vuonna 2014 yhtiön liiketulos ennen satunnaisia eriä oli 26 900 euroa.

Satunnaisten erien jälkeen Long Playn liiketulos vuonna 2015 oli vajaa 52 000 euroa, kun se vuonna 2014 oli reilu 21 000 euroa.

Toimitusjohtaja Jussi Ruusilan mukaan kehitys osoittaa, että laadukkaalla ja syvällisellä journalismilla on liiketoiminnallisia mahdollisuuksia Suomessa.

Vuodeksi Long Playn juttuja tilanneita käyttäjiä on Ruusilan mukaan tällä hetkellä 3000, kun vuoden 2015 alussa heitä oli alle 2000.

Tilaajamäärän ja liiketuloksen kasvun Ruusila näkee johtavan useista eri tekijöistä.

"Brändistämme on tullut pikku hiljaa kiinnostavampi ja uskottavampi. Olemme myös oppineet markkinoimaan", Ruusila kertoo M&M:lle.

Aiempina vuosina Long Play ei ole panostanut markkinointiin merkittävästi, mutta vuoden 2015 aikana yhtiö laittoi yli 14 000 euroa markkinointiin. Ruusilan mukaan summa on tuplattu edellisvuodesta.

"Markkinoinnin avulla olemme löytäneet uusia yleisöjä ja kohderyhmiä, sellaisia, jotka eivät ole kuulleet meistä."

Esimerkkinä Ruusila mainitsee ystävänpäivänä järjestetyn kampanjan, jolloin yhden päivän aikana yhtiö sai 8000 eurolla tilauksia.

"Tänä vuonna tähän mennessä olemme myyneet euromääräisesti enemmän kuin viime vuonna kesäkuun alkuun mennessä", sanoo Ruusila.

Long Playn liikevaihto kasvoi 365 000 euroon viime vuonna edellisvuoden 253 000 eurosta. Liikevaihtoon sisältyy myös yhtiön muita tuottoja, kuten vuokratuloja. Liikevaihtoon sisältyy myös avustuksia, tukia ja kilpailuista saatuja voittorahoja.

Vuonna 2015 Long Play sai tukia ja avustuksia vajaalla 250 000 eurolla. Näihin kuuluivat muun muassa Tekesin myöntämä 50 000 euron avustus kansainväliseen suunnitteluun, kulttuurilehtien 12 000 euron tuki, viestintä- ja liikenneministeriön järjestämän mediainnovaatiokilpailun 20 000 euron voittoraha sekä vuoden 2013 Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-kilpailun 250 000 euron voiton loppuosuus.

Ruusilan mukaan Long Playn sisällönmyynnin osuus kokonaistuloista oli noin 105 000 euroa viime vuonna. Vuonna 2014 sisällönmyynti oli noin 80 000 euroa.

Juttua päivitetty klo 15:40: Juttua täydennetty luvuilla sekä Jussi Ruusilan kommenteilla.

Juttua päivitetty 11.3. klo 14:00: Juttua täydennetty Long Playn tukien ja avustusten luvuilla.