Elintarviketeollisuus

M&M 16.2. 15:15

Luomutuotteiden kysyntä kasvussa – ostoperusteet vaihtelevat suuresti

Colourbox

Luomun kysyntä globaalisti on selvässä kasvussa, ilmenee tutkimus- ja konsulttiyhtiö Organic Monitorin keräämistä luvuista.

Vuonna 2015 luomun maailmanmarkkinat kasvoivat 10 prosenttia ja nousivat 81,6 miljardiin Yhdysvaltojen dollariin. Luomua eniten kuluttavissa maissa kysyntä ylittää reippaasti kotimaisen luomutuotannon.

Luomun kulutus maailmalla on hyvin keskittynyttä. Vuonna 2015 Pohjois-Amerikan luomumyynti kattoi jo yli puolet maailmanmarkkinoista ja oli yhteensä 43,3 miljardia dollaria. Eurooppalaiset ostivat luomua yhteensä 31,1 miljardin dollarin arvosta (29,8 mrd €).

Muista maanosista luomua kulutetaan eniten Aasiassa, jonka suurin markkina-alue luomussakin on Kiina.

Tiedot perustuvat tutkimus- ja konsulttiyhtiö Organic Monitorin keräämiin lukuihin, joita johtaja Amarjit Sahota esitteli keskiviikkona Nürnbergissä Saksassa alkaneilla BioFach-messuilla. Maailman suurimmilla luomumessuilla on lähes 4 800 näytteilleasettajaa 88 eri maasta.

Sahota arvioi, että luomun maailmanmarkkinat laajenevat edelleen, joskin luomutuotannon hidas lisääntyminen ja kysynnän voimakas keskittyminen asettaa haasteita kulutuksen kasvulle.

Euroopassa luomun markkinaosuus on keskimäärin 2-5 prosenttia. Vaihtelu on eri maiden välllä kuitenkin suurta. Esimerkiksi Tanskassa luomun markkinaosuus nousi jo lähes 10 prosenttiin vuonna 2016; Suomessa se oli selvityksen mukaan kaksi prosenttia.

Euroopan suurimmat luomumarkkinat ovat Saksa, Ranska, Italia ja Iso-Britannia. Vuonna 2015 luomun kysyntä kasvoi näissä maissa 5-15 prosenttia.

Sahota huomautaa, että luomua suosivien kuluttajien syyt ostaa luomutuotteita vaihtelevat maasta toiseen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa luomun ostoperusteita ovat halu välttää torjunta-aineiden ja kasvuhormonien jäämiä, kun taas saksalaiset suosivat luomua vähentääkseen ympäristön saastumista ja kohentaakseen eläinten hyvinvointia.

"Ranskalaisille luomu merkitsee henkilökohtaisesta terveydestä huolehtimista ja ympäristövaikutusten minimoimista. Aasiassa taas suurin syy ostaa luomua ovat viime vuosina ilmi tulleet ruokaskandaalit", Sahota kommentoi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yritysviestintä

25.03.2017 13:12

Ovatko kuluttajabrändit muuttumassa aktivisteiksi?

Yhä useampi yritys on osallistunut ajankohtaiseen keskusteluun ja ryhtynyt toteuttamaan yhteiskunnallista markkinointia myös Suomessa. Ei ole yhdentekevää, miten ja millä keinoin yritys ulostulonsa toteuttaa.