Mainokset

M&M 8.1. 07:59 päivitetty 3.3. 15:37

M&M valitsi: Suomalaismainosten kärki vuonna 2015

HOK-Elanto

Tässä ovat M&M:n toimituksen mielestä vuoden 2015 parhaat kotimaiset mainosvideot tai kampanjat.

Markkinointi&Mainonta-lehden toimitus katsoo joka viikko useita erilaisia mainosvideoita. Osa mainoksista unohtuu saman päivän aikana, kun taas mieleenpainuvimmista saatamme keskustella jopa kuukausia myöhemmin.

Keräsimme vuoden 2015 kotimaisista mainosvideoista viisi suosikeiksi noussutta spottia tai kampanjaa.

Parhaat suomalaismainokset on listattu satunnaisessa järjestyksessä.

HOK-Elannon 110-vuotisjuhlavuoden huipentuma, #joulurauhaa-spotti herätti huomiota heti ilmestyttyään. Spotti ottaa kantaa ajankohtaisiin monimuotoisuuden ja yhteisöllisyyden teemoihin. Merkittävässä osassa filmin tunnelmaa on Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maa -kappale, jonka uuden sovituksen esittää The Voice Of Finlandista tutuksi tullut Ikenna Ikegwuonu.

Tuotannosta vastasi elokuvatuotantoyhtiö Mjölk. Videon ohjasi Aleksi Salmenperä, alkuperäisidean loi Lauri Toivonen ja tuottajana toimi Ykä Nieminen. Käsikirjoituksesta vastasivat Ivalo Creativen Ilkka Ruotsalainen ja Jouni Seppänen.

 

Suomalaisen peliyhtiön Supercellin Clash of Clansia mainostava Super Bowl -mainos Revenge nousi YouTuben katsotuimmaksi mainokseksi koko maailmassa vuonna 2015. Menestyksen vuoksi nostimme mainoksen viiden parhaan joukkoon, vaikka sen takana ei olekaan suomalaistoimisto. Spottia tähdittää näyttelijä Liam Neeson ja sen on toteuttanut yhdysvaltalainen mainostoimisto Barton F. Graf 9000.

 

Maailman parasta kaupunkienergiaa mainostava Helsingin kaupungin kokonaan omistama energiayhtiö Helen Oy parodioi viime vuonna stand up -koomikko André Wickströmin sketsihahmolla, kun insinöörin arkkityyppi Yrjö Uusivirta oli mukana brändäämässä energiayhtiöstä katu-uskottavaa ja myymässä aurinkoenergiaa. Suunnittelusta vastasi mainostoimisto N2. Tuotantoyhtiönä toimi Darlings, tuottajana Elina Raitis ja ohjaajana Jäppi Savolainen.

 

SOK:n mainosvideo Matka tiluksille voitti syyskuussa Kuukauden Parhaat Sekunnit -kilpailun filmisarjan. Mainoksen suunnitteli Make It Simple ja tuotti Otto Tuotanto Oy. SOK:n mediatoimistona on toiminut Carat Finland. Mainoksella SOK halusi kirkastaa yritysmuotonsa suomalaisille ja tuoda esille, että suomalaiset omistavat koko S-ryhmän.

 

Elisa Saunalahden huumorilla ja tankeroenglannilla höystetty Hintasaarnaajat-kampanja vei halpojen laitteiden ilosanomaa Yhdysvaltoihin. Suunnittelusta vastasi Bob the Robot ja tuotannosta Otto Tuotanto Oy.

 

Top 5 -mainosten lisäksi M&M:n toimitus haluaa nostaa esiin kaksi bonuskampanjaa vuoden varrelta.

Keväällä 2015 Sol-olutbrändi kiersi Gang of Three -ohjaajakollektiivista tutun ohjaajan Sam Shinglerin kanssa Suomessa etsimässä ihmisiä, jotka ovat tehneet elämässään rohkeita valintoja. Searching for Local Heroes -spotit näyttävät katsojille luovien yrittäjien tarinoita. Projektin tuotantoyhtiönä toimi Woodpecker Film ja mainostoimistona 358.

 

Kesko käynnisti Pirkan joulun ensimmäistä kertaa joulufilmillä. Mainosfilmin toteutuksesta vastasi mainostoimisto DDB Helsinki ja tuotantoyhtiönä toimi Cocoa. Filmin on ohjannut Taito Kawata.

Keskon mukaan 80 sekunnin mittaisen mainosfilmin toteutukseen on haettu vaikutteita esimerkiksi eurooppalaisten kauppaketjujen ja brändien huippusuosituista joulufilmeistä.

 

Jos tiedät parempia kotimaisia mainosvideoita vuodelta 2015, niin jaa linkki meille ja muille alla olevassa kommenttiosiossa.

Muokattu 8.1.2015 kello 10.09. Lisätty tiedot Helenin ja HOK Elannon kampanjoiden tuotannosta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihtoehtokustantaminen

28.09.2016 15:02

Ilja Janitskin aikoo hakea turvapaikkaa

"Puolustan oikeutta Suomen 'viralliseen' eriävään mielipiteeseeni vaikka hengelläni", sanoo MV-lehden kustantaja.