Arvokkaimmat brändit

M&M 26.2. 09:54 päivitetty 3.3. 15:39

Maailman arvokkaimmat teknologiabrändit listattiin - Apple ja Google jyräsivät

Colourbox

Top 3:seen onnistui ponnistamaan tänä vuonna myös Samsung uuden älypuhelimensa ansiosta.

Brand Finance on julkistanut vuosittaisen arvionsa maailman arvokkaimmista teknologiabrändeistä.

Applen brändi pysyttelee yhä maailman arvokkaimpana noin 146 miljardin dollarin arvolla. Yhtiön brändiluokitus on AAA-luokassa.

Toisella sijalla on Google, jonka brändin arvo on Brand Financen mukaan 94 miljardia dollaria ja yhtiön brändiluokitus on AAA+ -luokkaa.

Kolmannelle sijalle yltää korealainen Samsung, jonka brändin arvoksi on laskettu noin 71 miljardia dollaria, ja brändin luokitukseksi AAA. Samsungin sijoitus nousi edellisvuoden neljänneltä sijalta.

Applen kohdalla on maalailtu jo ennustuksia, että yhtiön arvo laskisi, mutta Applen brändiarvo pomppasi tästä huolimatta 14 prosenttia vuodesta 2015.

Google onnistui puolestaan nostamaan 23 prosenttia brändinsä arvoa edellisvuoteen verrattuna.

Samsungin kohdalla yhtiön älypuhelin Galaxy S6 auttoi nostamaan yhtiön brändiluokituksen AAA-luokkaan. Brändin arvo on kuitenkin laskenut 13 prosenttia edellisvuodesta.

Neljäntenä maailman arvokkaimpien teknologiabrändien listalla tulee Amazon, jonka brändin arvo on 69 miljardia dollaria ja brändiluokitus AA+ -luokassa. Amazonin brändin arvo on noussut edellisvuodesta 24 prosenttia.

Viidentenä on Microsoft, jonka brändin arvo on 67 miljardia dollaria ja brändi luokassa AAA. Microsoftin brändin arvossa ei ole tapahtunut muutosta edellisvuoteen verrattuna, mutta sen sijoitus listalla putosi kaksi sijaa edellisvuoden kolmannesta sijasta. 

Top 10:iin mahtuivat vielä GE, Facebook, IBM, Intel ja Oracle.

Näistä Facebook oli ainoa, jonka brändin arvo oli noussut verrattuna edellisvuoteen. Nousua Facebookilla oli 41 prosenttia. Facebook nosti myös sijoitustaan edellisvuoden yhdeksännestä paikasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö