Maine

Kari Hänninen 22.9. 18:02

Mainevertailu: Škoda kärkkyy jo Mersun hännillä

Valmet Automotive
Automerkin maine on Kantar TNS:n mukaan tyypillisesti hyvin hitaasti muuttuva. Mercedes-Benz kaappasi selkeän ykköstilan mainevertailussa.

Mercedes-Benz kaappasi selkeän ykköstilan, kun muut kestosuosikit Volvo, BMW, Audi ja Toyota seurasivat muilla kärkisijoilla.

Škoda haastaa kärkiryhmää mahtavalla 11 pisteen nousulla verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen, ilmenee Kantar TNS:n vertailusta.

Japanilaiset Honda, Nissan ja Mazda hallitsevat mainevertailun keskitasoa Fordin ja Volkswagenin kanssa. Nissan nousi selkeästi 8 pisteellä, kun puolestaan Volkswagen putosi 6 pistettä, mikä haastavan vuoden jälkeen on odotettua pienempi pudotus.

Korealaiset Kia ja Hyundai erottuvat seuraavaksi ennen haastajia, joita ovat ranskalaiset Peugeot, Citroën ja Renault Seatin, Mitsubishin ja Opelin ohella. Citroën erottautuu joukosta kuitenkin dramaattisella 24 pisteen nousulla.

Automerkin maine on Kantar TNS:n mukaan tyypillisesti hyvin hitaasti muuttuva, koska autoilijoiden mielipiteet eri merkkejä kohtaan muovautuvat pitkän ajan kuluessa omiin, suoriin ja epäsuoriin kokemuksiin perustuen. Erityisesti jälkimarkkinoilla on merkittävä rooli mielikuvien synnyssä.

Automarkkinoiden piristyminen kuitenkin näyttäisi Kantarin mukaan vaikuttaneen autoilijoiden asenteisiin, sillä mielikuvat kärkijoukon ja heikoimpien välillä ovat kaventuneet. Huomioitavaa on, että vahva maine luo huomattavaa arvoa automarkkinoilla ja erityisesti myydyimmässä kilpailuryhmässä maine vaikuttaa siihen, mitä merkkejä kuluttajat harkitsevat ostavansa.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö