Mainossää

M&M 20.4. 19:03

Mainonnan määrä jatkoi alamäkeä – elokuvamainontaan 73,7 prosentin lisäys

Mainospanostukset sanomalehdissä laskivat 11 prosentilla maaliskuussa. Kunnallisvaalimainonta nosti muutamien mediaryhmien mainosmyyntiä.

Maaliskuussa mainonnan määrä laski 3,1 prosenttia vuoden 2016 maaliskuuhun verrattuna. Tiedot ilmenevät Kantar TNS Ad Intelligencen julkistuksesta.

Eniten panostukset vähenivät sanoma- ja aikakauslehdissä ja televisiossa.

Mainospanostukset kuitenkin kasvoivat kaupunki- ja noutolehdissä, radiossa, ulkomainonnassa, verkkomedioissa sekä elokuvamainonnassa. Elokuvamainonta kasvoi eniten eli 73,7 prosentin verran.

Maaliskuussa alkanut kunnallisvaalimainonta vaikutti osaltaan positiivisesti muutamien mediaryhmien mediamyyntiín.

Mediamainontaansa lisäsivät maaliskuussa erityisesti finanssialan ja moottoriajoneuvojen mainostajat. Muilla keskeisillä toimialoilla mainonnan määrä oli pääsääntöisesti laskusuuntainen.

Merkkimainonta perinteisissä medioissa pyayi lähes ennallaan laskien 0,1 prosenttia. Luokiteltu ilmoittelu kasvoi 6,1 prosenttia. Vähittäiskaupan mainontaan investointiin 15,6 prosenttia vähemmän.

Mediamainonnan euromäärän muutos mediaryhmittäin 2017

Mediaryhmä

Maaliskuu 2017 muutos %

Tammi-maaliskuu 2017, muutos %

Aikakauslehdet

-4,6 -11,0

Sanomalehdet

-11,0 -13,7

Kaupunki- ja noutolehdet

9,4 -0,7

Televisio

-8,0 -6,3

Radiomainonta

3,5 4,4

Ulkomainonta

3,5 5,5

Elokuva

73,7 36,8

Verkkomainonta

8,1 7,4
Yhteensä -3,1 -4,7

Verkkomedialuvut eivät sisällä hakukonemainontaa eikä sosiaalista mediaa.

Muutokset toimialoittain

Toimiala Maaliskuu 2017, muutos % Tammi-maaliskuu 2017, muutos %
Vähittäiskauppa -15,6 -18,0
Elintarvikkeet -14,3 -15,3
Avoimet työpaikat 32,0 5,8
Pukeutuminen -30,6 -20,0
Moottoriajoneuvot 10,2 3,9
Finanssiala 9,1 12,8

Lähde: Kantar TNS Ad Intelligence

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).