Mainossää

M&M 20.4. 19:03

Mainonnan määrä jatkoi alamäkeä – elokuvamainontaan 73,7 prosentin lisäys

Mainospanostukset sanomalehdissä laskivat 11 prosentilla maaliskuussa. Kunnallisvaalimainonta nosti muutamien mediaryhmien mainosmyyntiä.

Maaliskuussa mainonnan määrä laski 3,1 prosenttia vuoden 2016 maaliskuuhun verrattuna. Tiedot ilmenevät Kantar TNS Ad Intelligencen julkistuksesta.

Eniten panostukset vähenivät sanoma- ja aikakauslehdissä ja televisiossa.

Mainospanostukset kuitenkin kasvoivat kaupunki- ja noutolehdissä, radiossa, ulkomainonnassa, verkkomedioissa sekä elokuvamainonnassa. Elokuvamainonta kasvoi eniten eli 73,7 prosentin verran.

Maaliskuussa alkanut kunnallisvaalimainonta vaikutti osaltaan positiivisesti muutamien mediaryhmien mediamyyntiín.

Mediamainontaansa lisäsivät maaliskuussa erityisesti finanssialan ja moottoriajoneuvojen mainostajat. Muilla keskeisillä toimialoilla mainonnan määrä oli pääsääntöisesti laskusuuntainen.

Merkkimainonta perinteisissä medioissa pyayi lähes ennallaan laskien 0,1 prosenttia. Luokiteltu ilmoittelu kasvoi 6,1 prosenttia. Vähittäiskaupan mainontaan investointiin 15,6 prosenttia vähemmän.

Mediamainonnan euromäärän muutos mediaryhmittäin 2017

Mediaryhmä

Maaliskuu 2017 muutos %

Tammi-maaliskuu 2017, muutos %

Aikakauslehdet

-4,6 -11,0

Sanomalehdet

-11,0 -13,7

Kaupunki- ja noutolehdet

9,4 -0,7

Televisio

-8,0 -6,3

Radiomainonta

3,5 4,4

Ulkomainonta

3,5 5,5

Elokuva

73,7 36,8

Verkkomainonta

8,1 7,4
Yhteensä -3,1 -4,7

Verkkomedialuvut eivät sisällä hakukonemainontaa eikä sosiaalista mediaa.

Muutokset toimialoittain

Toimiala Maaliskuu 2017, muutos % Tammi-maaliskuu 2017, muutos %
Vähittäiskauppa -15,6 -18,0
Elintarvikkeet -14,3 -15,3
Avoimet työpaikat 32,0 5,8
Pukeutuminen -30,6 -20,0
Moottoriajoneuvot 10,2 3,9
Finanssiala 9,1 12,8

Lähde: Kantar TNS Ad Intelligence

Kommentti

28.04.2017 12:27

Keskittämällä saat enemmän

Telekilpailu siirtyi viimein kunnolla keskittämiseen. Mitä enemmän simmejä, sitä halvemmaksi tulee, vai...