Mainonta

M&M 17.2. 09:08 päivitetty 3.3. 15:39

Mainonnan ostaminen järjestelmien kautta on yleisempää kuin koskaan

Colourbox

Mediatilan ostaminen ja myyminen järjestelmien kautta yleistyy. Suomi on kasvusta huolimatta edelleen jäljessä monia muita markkinoita.

Mainostilan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa vauhdikkaasti Suomessa, kertoo IAB Finland. Viime vuonna ohjelmallisen ostamisen määrä oli IAB:n mukaan noin 15 prosenttia display-mainonnan määrästä.

Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen osuudeksi arvioitiin 1,5 prosenttia display-mainonnasta, ja vuonna 2014 osuus oli 6-7 prosenttia. Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla ohjelmallisesti ostettiin lähes 14 prosenttia display-mainonnasta.

Suomi on kasvusta huolimatta edelleen jäljessä monia muita markkinoita ohjelmallisen ostamisen määrässä. IAB US arvioi, että Yhdysvalloissa kaikista digitaalisista mainospanostuksista jo 20 prosenttia ja display-mainonnasta yli puolet ostetaan ohjelmallisesti.

"Mainostajien, julkaisijoiden, toimistojen ja teknologiatalojen saaminen mukaan avoimeen vuoropuheluun ohjelmallisen ostamisen hyödyistä ja mahdollisista haasteista on kehityksen elinehto", IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja Jukka Sundquist sanoo tiedotteessa.

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostotapa, joissa mediatilaa ostetaan ja myydään järjestelmien kautta. IAB:n mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähettämässä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta, kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.

Mainostajien Liitto kuvaa ohjelmallisen ostamisen tarkoittavan digimainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään mainonnan ostamisessa järjestelmiä, jotka tarjoavat työkalut verkkonäkyvyyden reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin.

Kommentti

09.12.2016 11:36

Ylen vajaa kuva

Alaispäälliköt ylistävät Ylen päätoimittajaa Atte Jääskeläistä avoimin kirjein. Työntekijöiden ääni puuttuu vielä.