Mainosbarometri

M&M 10.1. 10:00

Mainosbarometri: Yritysten omat kanavat jyräävät

Eriika Ahopelto
Mainosbarometri näyttää synkkiä miinuksia painetulle medialle.

Mainostajilta muhkeimman saldoluvun kerää edelleen verkkomedia kokonaisuutena. Painetun median näkymät taas hiipuvat yhä.

Mainostajien Liiton juuri julkaistun Mainosbarometrin mukaan mainostajat kohdistavat markkinointieuroja verkkomediaan ja omiin kanaviinsa vuonna 2017.

Edellisen, elokuussa 2016 toteutetun barometrin vastauksissa mainostajat uskoivat vielä markkinointiviestintänsä kasvavan roimasti tänä vuonna. Tuolloin investointiaikeita kuvaava saldoluku oli 36, nyt enää neljä.

Tuoreen Mainosbarometrin vastaajista 16 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan alkaneena vuonna. Vähentämisen kannalla on 12 prosenttia vastaajista. Viime vuoden tasolla pysyy 72 prosenttia.

Painetun median näkymät hiipuvat yhä, kun sanomalehtien saldoluku on -41 ja aikakauslehtien -45.

Muhkean saldoluvun 73 taas kerää edelleen verkkomedia kokonaisuutena. Verkkomedian kasvu on kuitenkin tasaantumassa etenkin display-mainonnassa. Ostettu mainonta sosiaalisessa mediassa pysyttelee vahvasti mainostajien suunnitelmissa samoin kuin hakumainonta.

Investoinnit muuhun kuin maksettuun mediatilaan jatkavat kasvu-uralla. Esimerkiksi omat verkkopalvelut ovat kärjessä saldoluvulla 83, ja omiin blogeihin panostetaan. Myös monet sosiaalisen median palvelut voivat odottaa mainostajien kasvavaa kiinnostusta vuonna 2017, muun muassa Facebook, YouTube ja Instagram.

Televisiomainontakin jatkaa plussalla. Saldoluku oli nyt 8, syksyllä 5. Positiivisia saldolukuja keräsivät myös ulkomainonta, elokuva ja radio.

Mainosbarometrin vastaajat suhtautuvat luottavaisesti oman yrityksensä kysyntänäkymiin alkaneena vuonna. Tässäkin näkyy lievästi varovaisempaa suhtautumista kuin syksyllä. Kaikkien yritysten saldoluku on 59, kun se syksyllä oli 65.

Mainostajien Liiton marras–joulukuussa 2016 tekemään kyselyyn vastasi 94 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 202 miljoonaa euroa. Barometrin saldoluku lasketaan vähentämällä panostuksiaan kasvattavien prosenttiluvusta panostuksiaan vähentävien osuus.

Saldoluku ei kerro euromääräisestä muutoksesta, vaan antaa arvion siitä, mihin suuntaan markkinointiviestinnän investoinnit kehittyvät.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Toimistot

23.02.2017 09:00

Chimney tupsahti Helsinkiin

Tukholmassa perustettu, liikkuvaan kuvaan erikoistunut Chimney Group avaa toimiston Helsinkiin.