Mainonta

Teppo Kuittinen 28.2.2016 09:24 päivitetty 3.3.2016 15:39

Mainospetokset ovat pieni harmi Suomessa

Huijatuksi tuleminen on harvinaista kotimaisissa huutokaupoissa.

Mainospetoksia, ad fraudeja, ei pidetä kovin suurena uhkana Suomessa tapahtuvassa ohjelmallisessa ostamisessa – ainakaan tällä hetkellä.

"Yli 90 prosenttia meidän suomalaisten asiakkaiden tekemistä ohjelmallisista mediaostoista kohdentuu paikallisiin medioihin, joissa ongelma on pienempi", mainonnanhallintaohjelmistoja kauppaavan Adformin Suomen kaupallisen johtajan Jan Kumlin toteaa.

Tyypillinen huijaus tapahtuu, kun mainostaja ostaa mainosnäyttöjä avoimessa huutokaupassa ulkomaisilta nettisivustoilta, joita mainostaja ei tunne. Mainostaja saattaa ostaa bannerilleen näyttöjä nettisivustolta, joka näyttää asialliselta ja banneri myös kerää sovitusti näyttöjä.

Todellisuudessa nettisivusto on huijareiden ylläpitämä. Sivuston sisältö on kopioitu luvatta muualta internetistä ja kävijät eivät ole todellisia.

Lue lisää mainospetoksista uusimmasta M&M:stä. Tilaa lehti täältä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.01.2017 18:54

Ikävän viestin häivyttäminen osuu viestijän omaan nilkkaan

"Vaihtoehtoisten faktojen" ja "valeuutisten" aika ei ole haaste pelkästään mediaorganisaatioille vaan kaikille viestijöille. Siksi ainoa toimiva pitkän aikavälin viestintästrategia on avoimuus, myös silloin kun kerrottavana on ikäviä uutisia.