Mainonta

Teppo Kuittinen 28.2. 09:24 päivitetty 3.3. 15:39

Mainospetokset ovat pieni harmi Suomessa

Colourbox

Huijatuksi tuleminen on harvinaista kotimaisissa huutokaupoissa.

Mainospetoksia, ad fraudeja, ei pidetä kovin suurena uhkana Suomessa tapahtuvassa ohjelmallisessa ostamisessa – ainakaan tällä hetkellä.

"Yli 90 prosenttia meidän suomalaisten asiakkaiden tekemistä ohjelmallisista mediaostoista kohdentuu paikallisiin medioihin, joissa ongelma on pienempi", mainonnanhallintaohjelmistoja kauppaavan Adformin Suomen kaupallisen johtajan Jan Kumlin toteaa.

Tyypillinen huijaus tapahtuu, kun mainostaja ostaa mainosnäyttöjä avoimessa huutokaupassa ulkomaisilta nettisivustoilta, joita mainostaja ei tunne. Mainostaja saattaa ostaa bannerilleen näyttöjä nettisivustolta, joka näyttää asialliselta ja banneri myös kerää sovitusti näyttöjä.

Todellisuudessa nettisivusto on huijareiden ylläpitämä. Sivuston sisältö on kopioitu luvatta muualta internetistä ja kävijät eivät ole todellisia.

Lue lisää mainospetoksista uusimmasta M&M:stä. Tilaa lehti täältä.