VERKKOPALVELUT

Henni Laitinen 13.3.2013 11:23 päivitetty 4.2.2016 10:31

Mainostajat innostuivat netti-tv:stä - "kasvuprosentit kovia"

Finnpanelin mukaan Areenan, Katsomon ja Ruudun videoita käynnistettiin tänä vuonna sekä helmi- että tammikuussa yhteensä 27 miljoonaa kertaa, hieman enemmän kuin viime vuonna. Artikkeliin korjattu Ruudun ja Katsomon kävijämäärät.

Netti-tv on yksi markkinoinnin nousevista kanavista jatkuvasti kasvavan katsojamäärän vuoksi.

Nelonen Median tutkimuksen mukaan vuonna 2012 nettitelevisiota katsoi vähintään kuukaisittain 65 prosenttia 15-64-vuotiaista suomalaisista. Vuonna 2011 niin teki 46 prosenttia ja vuonna 2010 42 prosenttia.

Finnpanelin mukaan Areenan, Katsomon ja Ruudun videoita käynnistettiin tänä vuonna sekä helmi- että tammikuussa yhteensä 27 miljoonaa kertaa, hieman enemmän kuin viime vuonna. TNS Gallupin viimeisimpien tietojen mukaan Katsomo kerää viikoittain noin 460 000-500 000 eri selainta ja Ruutu noin 240 000-255 000 eri selainta.

Mainosmyynti kasvaa katsojalukujen mukana

Yhdysvalloissa nettitv- ja videomainonnan myyntiin povataan huimaa harppausta. Tänä vuonna mainontaan odotetaan 46 prosentin ja ensi vuonna 40,2 prosentin kasvua, eMarketerin tutkimus kertoo.

"Netti-tv:n mainosmyynti on vielä melko pientä, mutta kasvuprosentit ovat kovia. Videonäytöt ovat kasvaneet vuoden sisään noin 50 prosenttia ja uskon, että mainosmyynti kasvaa lähes samaa tahtia", kertoo mediatoimisto Dagmarin suunnittelujohtaja Anna Salo.

TNS Gallupin mukaan netti-tv-palveluiden markkina oli viime vuonna noin yhdeksän miljoonan euron suuruinen. Se jakaantuu Katsomon ja Ruudun lisäksi iltapäivälehtien netti-tv-palveluiden kesken.

Kotimaisia mainostajia päätyy myös kansainvälisiin palveluihin, lähinnä Youtubeen, mutta myös muihin videoverkostoihin.

MTV Median digitaalisen median tuoteryhmäpäällikön Pasi Raassinan mukaan mainostajat ovat löytäneet netti-tv:n hyvin. Tämäkin vuosi on lähtenyt liikkeelle lupaavasti.

"Kuluttajien siirtyessä käyttämään tv-sisältöjä yhä useammin netti-tv-palveluiden kautta on luonnollista, että myös mainostajat seuraavat trendiä. Tämän vuoden ilmiö näyttää olevan tablettien ja mobiilipäätelaitteiden käytön erittäin vahva kasvu", hän kertoo.

Samat spotit pyörivät netissä ja televisiossa

Raassinan mukaan Katsomon mainospoteista 95 prosenttia on samoja kuin televisiossa. Se ei kuitenkaan tarkoita yksiselitteisesti sitä, että netti-tv-panostukset olisivat pois televisiokampanjoista.

"Mainostajat haluavat yksinkertaisesti hyödyntää tekemäänsä mainosspottia mahdollisimman monessa kanavassa, ja tarkasti haluttuun kohderyhmään profiloituva nettitv-mainonta tarjoaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi aikakauslehtimainonnalle."

Salonkaan mukaan netti-tv ei tuo juuri uusia mainostajia. Mainosrahat tulevat yleensä joko tv- tai verkkobudjetista. Hänen mukaansa netti-tv-kampanjat räätälöidään tapauskohtaisesti, mutta monesti ne täydentävät televisiokampanjaa. Kampanjat ohjaavat kuitenkin katsojia usein televisiota suoremmin eteenpäin verkkoon.

Raassinan mukaan netti-tv profiloituu yhä verkkomainonnan tuotteeksi ja sitä myydään näyttöpohjaisesti. Hänen mukaansa esimerkiksi netti-tv-mainonnan tehosta ei ole vielä tehty tarpeeksi kattavia ja puolueettomia tutkimuksia.

"Maikkarin omien tutkimusten perusteella netti-tv:n lisääminen tv-kampanjan kylkeen voi lisätä kampanjan huomioarvoa jopa kymmenen prosenttia."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan Monitaho 2017

21.08.2017 11:06

Äänestä Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saajaa

Mainonnan Monitaho on MAT-Säätiön jakama markkinointialan tunnustuspalkinto. Se jaetaan henkilölle, joka toimii esimerkillisesti ja menestyksellisesti markkinointiviestinnän alan kehityksen eteen. Ensimmäisen kerran tunnustus jaettiin vuonna 1967. Lukijat voivat äänestää mieleistään ehdokasta M&M:n verkkosivuilla 21.8–13.9. Tunnustus jaetaan perjantaina 22.9.