Verkkomainonta

Ari Karkimo 21.3. 12:35 päivitetty 22.3. 08:27

Mainostajat ottivat ohjat käsiinsä - isot brändit vetäytyvät YouTubesta

Colourbox

Google vakuuttaa tekevänsä parhaansa, jotta mainokset eivät esiintyisi vääränlaisten videoiden yhteydessä, mutta myöntää, että parempaan pitäisi pystyä.

YouTuben on kohta pakko puuttua siihen, minkälaisia videoita julkisuuteen lasketaan. Merkittävät mainostajat ovat ryhtyneet vetämään mainoksiaan palvelusta, koska ne saattavat päätyä niille aivan vääränlaisten videoiden yhteyteen.

BBC kertoo, että viimeksi suuri brittiläinen kauppaketju Marks & Spencer on päätynyt poistamaan mainoksensa YouTubesta. Syyksi kerrotaan riski siitä, että ne saattavat päätyä ääriryhmien videoiden yhteyteen.

Viime viikolla brittihallitus päätti keskeyttää YouTube-mainonnan. Sillä on ollut palvelussa muun muassa puolustusvoimien rekrytointimainontaa ja verenluovutuskampanja.

Myös ainakin McDonald's, L'Oreal, Audi, BBC, Guardian ja Channel 4 ovat vetäneet mainoksensa pois niin YouTubesta kuin Googlen hakutuloksista.

Negatiivisten mielikuvien lisäksi kyse on myös rahasta. Videon ladannut saa rahaa mainoksista, joita sen yhteydessä esitetään. Etenkään brittihallituksella, tuskin myöskään suuryrityksillä, on halua rahoittaa terroristeja tällä tavoin. Tuhannesta mainosklikkauksesta videon lataajalle kilahtaa noin 7 euroa.

Päivitetty 22.3. klo 8.27: Poistettu väärän henkilön nimiin mennyt sitaatti.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.