Mainosbarometri

M&M 6.9.2016 10:00

Mainostajien luottamus markkinoinnin voimaan elpyi

Barometrin vastaajayritykset aikovat kasvattaa mainospanostuksiaan etenkin verkossa, sosiaalisessa mediassa ja mobiilissa.

Mainonta pinkaisee ensi vuonna kasvuun, lupaa Mainostajien Liiton kysely. Ensi vuonna panostetaan digiin ja markkinoinnin automaatioon.

Mainonnan panostuksissa näkyy selvä käänne ylöspäin, selviää Mainostajien Liiton mainosbarometrista.

Mainostajien Liiton jäsenyritysten aikeita kuvaavaan barometriin vastanneista 43 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ensi vuonna. Puolet aikoo pitää panostukset entisellään ja seitsemän prosenttia vähentää niitä.

Elokuussa tehdyn kyselyn mukaan tuorein saldoluku on 36, kun se vielä tammikuussa oli -4. Vastaajien markkinointibudjetti on keskimäärin 3,7 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

"Luottamus markkinoinnin voimaan myynnin kasvattajana on palannut kahdeksan vuoden takaiselle tasolle", Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski sanoo tiedotteessa.

Vastaajayritykset aikovat kasvattaa mainospanostuksiaan etenkin verkossa, sosiaalisessa mediassa ja mobiilissa. Vastaavasti ostoja etenkin digitoimistoista aiotaan kasvattaa. Sanoma- ja aikakauslehtimainonnan panostukset jatkavat hyytymistään, samoin kuin sponsorointi.

Kyselyssä selvitettiin myös aikeista hyödyntää web-analytiikkaa ja markkinointiautomaatiota. Kumpaankin aiotaan panostaa kasvavalla innolla: automaation saldoluvuksi tuli peräti 90 ja analytiikan saldoluvuksi 59.

Vastaajat keskittyvät voimakkaasti kotimarkkinoihin, ja verkkokaupan osuus myynnistä on suurimmalla osalla vaatimaton:lähes 60 prosentilla Suomessa toimivista vastaajayrityksistä koko liikevaihto tulee kotimaasta, ja yli puolella verkkokaupan myynti muodostaa alle 10 prosenttia koko potista.

Mainostajien Liiton kyselyyn vastasi 80 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 143 miljoonaa euroa. Vastaajista teollisuutta edusti 24 prosenttia, kauppaa 24 prosenttia, palvelualoja 25 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 27 prosenttia.

Barometrin saldoluku lasketaan vähentämällä panostuksiaan kasvattavien prosenttiluvusta panostuksiaan vähentävien osuus. Luku ei kerro euromääräisestä muutoksesta, vaan antaa arvion siitä, mihin suuntaan markkinointiviestinnän investoinnit kehittyvät.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö