Ennusteet

M&M 22.3. 16:53

Mainostaminen kasvaa maapallolla vakaasti

Colourbox

Verkkomainonnan ennustetaan ohittavan televisiomainonta maailmanlaajuisesti vuonna 2017.

Mainosmarkkinoiden arvioidaan kasvavan tänä vuonna 4,6 prosenttia, kun viime vuonna kasvu oli 3,9 prosenttia, kertoo ZenithOptimedia. Mediatoimiston uuden ennusteen mukaan mainontaan käytetään tänä vuonna yhteensä 579 miljardia dollaria, eli noin 516 miljardia euroa.

Vuonna 2017 mainontaan ennustetaan käytettävän 603 miljardia dollaria, eli noin 537 miljardia euroa.

Tänä vuonna mainonnan kasvuun vaikuttavat muun muassa Rio de Janeirossa järjestettävät kesäolympialaiset, UEFA jalkapalloliigan mestaruusottelut sekä Yhdysvaltojen presidentinvaalit. ZenithOptimedian mukaan olympialaisten vaikutus on 2,0 miljardia dollaria, USA:n presidentinvaalien vaikutus on 3,2 miljardia dollaria ja UEFA:n otteluiden 0,9 miljardia dollaria.

Mainosrahoja laitetaan tänäkin vuonna aiempaa enemmän verkkomainontaan. ZenithOptimedia arvioi verkkomainonnan kasvavan tänä vuonna 15,7 prosenttia. Suurin kasvu tulee sosiaalisen median mainonnasta, jonka uskotaan kasvavan 31,9 prosenttia.

Verkkomainonnan ennustetaan ohittavan televisiomainonta maailmanlaajuisesti vuonna 2017. Vielä joulukuussa ZenithOptimedia arvioi ohituksen tapahtuvan vuotta myöhemmin.

Euroopassa mainonnan käänne on nähtävissä etenkin eurokriisimaissa Irlannissa, Portugalissa, Espanjassa ja Kreikassa. Vuosien 2007 ja 2013 välillä mainontaan käytettiin näissä maissa aiempaa vähemmän rahaa. Mainonta laski 38 prosenttia Irlannissa, 43 prosenttia Portugalissa, 47 prosenttia Espanjassa ja 62 prosenttia Kreikassa.

ZenithOptimedia ennustaa mainonnan kasvavan vuosien 2015 ja 2018 välillä vuosittain Irlannissa 7,5 prosenttia, Portugalissa 4,5 prosenttia, Espanjassa 6,9 prosenttia ja Kreikassa 3,9 prosenttia.

Näiden maiden lisäksi mainonta kasvaa vauhdilla Isossa-Britanniassa, jossa kasvun arvioidaan olevan 9,2 prosenttia tänä vuonna. Vuosittain mainonnan ennustetaan kasvavan 6,1 prosenttia vuoteen 2018 asti.

Monissa muissa Euroopan maassa kasvu on hitaampaa, esimerkiksi Suomessa mainonnan arvioidaan kasvavan 1,4 prosenttia tänä vuonna, kertoo ZenithOptimedia.

Mediatoimisto arvioi Ison-Britannian ja muiden maiden reippaan kasvun tasapainottavan Euroopan hitaammin kasvavat maat siten, että vuosien 2015 ja 2018 välillä Länsi- ja Keski-Euroopan mainosmarkkinat kasvavat vuosittain 3,5 prosenttia.

Kommentti

09.12.2016 11:36

Ylen vajaa kuva

Alaispäälliköt ylistävät Ylen päätoimittajaa Atte Jääskeläistä avoimin kirjein. Työntekijöiden ääni puuttuu vielä.