Ulkomainonta

Sofia Virtanen 19.10. 11:12

Mainostaulu Lontoossa kohdistaa mainontaa autosi merkin, värin ja mallin perusteella

Colourbox

Mainostajat voivat valita, millaiset ajoneuvot aktivoivat niiden mainoksia. Asiasta kertoo New Scientist.

Kohdennettua mainontaa voi olla muuallakin kuin internetissä. Tämän kuun lopussa Lontoon Piccadilly Circus -risteyksen laidalle nousee 790 neliömetrin laajuinen mainostaulu, jonka näyttöön piilotetut kamerat pystyvät tunnistamaan ohiajavien autojen merkin, värin ja mallin, New Scientist kertoo.

Mainostajat voivat valita, millaiset ajoneuvot aktivoivat niiden mainoksia. Samantapainen mainosjärjestelmä on myös Moskovassa, missä arvoautot tunnistetaan koneoppimisen avulla. Siellä mainostajat esittävät tarjouksensa siitä, paljonko ovat valmiit maksamaan kalleimpien autojen kyydissä olijoiden huomiosta. Parhaan tarjouksen esittäjän mainos näytetään, kun tällainen auto kulkee ohi.

Yhdysvalloissa viime talvena tehdyn, Googlen katunäkymää apuna käyttäneen tutkimuksen mukaan kadulla nähtyjen autojen malli ja merkki kertovat melko tarkasti alueen tulo- ja koulutustasosta sekä etnisestä rakenteesta. Poliittisista voimasuhteistakin voi päätellä jotain.

Lontoon mainostaulu tarjoaa myös ilmaisen Wi-Fin. Sillä kai lepytellään kohdennetun mainonnan kriitikoita. Kun tietää, millainen tietoturvariski avoimet langattomat verkot voivat olla, ei välttämättä kuitenkaan tunnu siltä, että tämä vähentäisi vainoharhaista "isoveli valvoo" -oloa.

Lähde: Tekniikka&Talous

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.