Lehdet

M&M 26.2. 15:06 päivitetty 3.3. 15:39

Mainostenestäjät kuriin - New York Times pohtii muurin pystyttämistä

Colourbox

The New York Times suunnittelee estävänsä adblockereiden käyttäjät verkkosivuiltaan.

Sanomalehti The New York Timesin toimitusjohtaja Mark Thompson suhtautuu hyvin tiukasti mainoksia estäviin sovelluksiin.

Thompson vertasi mainoksenesto-ohjelmia sanomalehden varastamiseen, kertoo Adweek.

Koska mainokset ovat osa lehden kulujen kattamista, tulee niiden kiertäminen aiheuttamaan menetyksiä mainostajille ja lopulta myös lehdelle.

Thompson sanoikin harkitsevansa adblockereiden käyttäjien pääsyn estämisen New York Timesin sivuille, elleivät nämä ole jo lehden tilaajia.

"Loppupeleissä he eivät osallistu kuluttamansa (sisällön) maksamiseen", Thompson sanoo.

Printtilehtien levikkien laskiessa digitaalisesta mainonnasta on tullut entistä tärkeämpää myös New York Timesille, jonka levikki Yhdysvalloissa on 1,38 miljoonaa.

Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä lehden printtimainoksista saadut tulot laskivat seitsemän prosenttia kun taas verkkomainonnan puolella tulot kasvoivat kahdeksan prosenttia.