Tempaus

M&M 18.5. 09:24

Maistuisiko hävikkileipäolut? – Vaasan haluaa muistuttaa ruokahävikistä oluen avulla

Oluen taustalla ovat From Waste to Taste ja Brewniverse. Wasted-oluen valmistusta varten järjestetty joukkorahoituskampanja keräsi yli 10 000 euroa.

Vaasan Ruispalojen hävikistä valmistetaan Wasted-hävikkileipäolutta. Ilmastonmuutosta vastaan taistelevan oluthankkeen takana ovat From Waste to Taste ry ja oluttoimija Brewniverse. Leipomoyhtiö Vaasan tukee hanketta, koska se haluaa kannustaa kauppoja, teollisuutta ja kuluttajia kiinnittämään huomiota leivän hävikin minimointiin.

Hävikkileivästä olutta panevaa Wasted-hanketta varten järjestetyn joukkorahoituskampanjan avulla kerättiin 10 050 euroa.

"Yksittäisistä artikkeleista jää eniten yli juuri leipää. Kuluttajat ovat tottuneet laajaan valikoimaan tuoretta leipää, joten hävikkiä syntyy väistämättä, sillä leivän kiertoaika on lyhyt. Päätimmekin etsiä ruoka-aputoimijoiden ja eläintilojen tarpeet ylittävälle leivälle uusia, suurta yleisöä puhuttelevia käyttömahdollisuuksia. Olut kuulosti syntyneistä ideoista kaikista kiehtovimmalta”, kertoo From Waste to Taste ry:n hankepäällikkö Johanna Kohvakka tiedotteessa.

Yhteistyön avulla leipomoyritys Vaasan haluaa pienentää ruokahävikkiä.

"Haluamme samalla muistuttaa myös kauppaa vastuullisuudesta omien tilaustensa osalta, sillä ylijäämäleivän arvo on useita miljoonia euroja vuodessa", muistuttaa Vaasan kaupallinen johtaja Minna Cousins tiedotteessa.

Hävikkileipäoluen valmistamiseksi From Waste to Taste ry sai olutkoulutuksiin erikoistuneelta Brewniverselta.

”Ensimmäiset hävikkileipäoluttestit on nyt tehty kotikonstein ja kokeilu osoittautui toimivaksi. Päätimme hakea tuotantoon apua joukkorahoituksella ja saimme määräaikaan mennessä kerrytettyä 107 rahoittajan voimin yhteensä 10 050 euroa. Nyt pääsemme panemaan seuraavat erät kotikattiloita suuremmissa tuotantotiloissa", Wasted-oluen panemisesta vastaavan Brewniversen Juha Sinisalo kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.08.2017 10:42

Mainostajat rämpivät verkossa

Online-kampanjat tavoittavat naiset huonommin kuin miehet, ja todella heikosti kaikki nuoret aikuiset.