Elokuvat

Aleksi Ylä-Anttila 25.9. 19:09

Markkinointi-ilmiö Tuntematon sotilas ei sisällä tuotesijoittelua

Tommi Hynynen
Tuntemattoman sotilaan talvikohtauksia on kuvattu Kainuussa.

Väinö Linnan Tuntematon sotilas taipui suurelokuvaksi poikkeuksellisella tavalla, kertoo Kauppalehti.

"Näyttelijäntyössä hienointa ja samaan aikaan raskainta on se, että sun pitää eläytyä niihin roolihenkilöihin. Sun pitää uskoo niitten maailmaan."

Näin toteaa näyttelijä Jussi Vatanen. Hän on sonnustautunut vänrikki Koskelan rooliasuun ja katselee mietteliäänä suomalaiseen ­suvimaisemaan.

Kohtaus on Veikkauksen mainos­elokuvasta. Filmi on kuvattu Aku Louhimiehen ohjaaman Tuntematon sotilas -elokuvan kulisseissa.

”Elokuvaa tehdessä elokuvan alustalta on kuvattu omaa sisältöä markkinoinnin yhteistyökumppaneille, jotka ovat tätä kautta kiinnittyneet kumppanuuteen omilla tarinoillaan. Tämä on Suomessa poik­keuksellista”, elokuvan markkinoinnista vastaava Eka ­Ruola Hasan & Partnersilta sanoo Kauppalehdessä.

Veikkauksen lisäksi mainosfilmejä kuvattiin Jalostajalle ja Sinituotteelle. Kumppanit ovat lanseeranneet myös elokuvaan liittyviä kampanjatuotteita, kuten Sinituotteen musta tiskiharja ja Hartwall Vichy -pullojen etiketteihin sijoitetut romaanihenkilöiden nimet.

Yksittäisinä sijoittajina elokuvan tukemiseen ovat osallistuneet muun muassa Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen sekä pääomasijoitusyhtiö CapManin hallituksen jäsen ja senior advisor Ari Tolppanen.

”Iso joukko on lähtenyt mukaan tähän kulttuuritekoon nimenomaan sillä ajatuksella, että he haluavat aidosti auttaa meitä saamaan elokuvan valmiiksi. Se on näkynyt kuvauspaikalla ihan konkreettisesti. Olen esimerkiksi itse kehittänyt positiivisen riippuvuuden Hartwall Vichyyn”, Louhimies naurahtaa.

Lopputulos on silti täysin Louhimiehen oma tulkinta ja näkemys Väino Linnan alkuperäisteoksesta. Elokuva ei sisällä brändi- tai tuotesijoittelua.

Louhimies vertaa markkinointiyhteistyötä jäähallissa pelattavaan jääkiekko-otteluun.

”Pelissä pääosassa ovat pelaajat. Jäähallissa, joka mahdollistaa ottelun, on sitten myös kaupallisia toimijoita.”

Louhimies uskoo, ettei vastaavanlaista yhteistyön mallia suomalaisissa elokuvatuotannoissa hetkeen nähdä.

”Vastaavat puitteet voitaisiin tarvita, jos jonain päivänä Kalevalasta tehtäisiin elokuva. Sen aika ei ehkä ole ihan vielä. Tätä ei siis pidä ottaa vihjauksena tulevasta projektista”, Louhimies sanoo pilke silmäkulmassaan.

Lähde: Kauppalehti

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö