Lappi

M&M 19.6. 08:51

"Markkinointiarvo on mittaamaton" – Lappi houkuttelee kansainvälisiä tuotantoja

Terhi Tuovinen / House of Lapland
Jenkkisarja The Bachelor toi Lappiin sadan henkilön kuvausryhmän lähes kuukaudeksi.

Lappi on kasvattanut suosiotaan kansainvälisten tuotantojen kuvauspaikkana. Tuotannot toimivat nyt myös digitaalisen matkailumarkkinoinnin apuna ja auttavat kohdentamaan markkinointiviestiä uusille yleisöille eri puolilla maailmaa.

Yhä useampi kansainvälinen ja suomalainen tuotantoyhtiö on kiinnostunut Suomen Lapista elokuvien, tv-sarjojen ja mainosten kuvauspaikkana. Lapin elokuvakomission tilastojen mukaan tuotantojen rahallinen tulovirta Lappiin kasvaa koko ajan, ja viime vuosina se on ollut 1,5-2 miljoonaa euroa.

Vuosittain noin 150 erilaista av-alan tuotantoa tiedustelee komissiolta, miten Lappiin pääsisi kuvaamaan.

"Tuotannoista saatava imagohyöty on huikea. Tutkimusten mukaan 45 miljoonaa matkailijaa valitsee vuosittain matkakohteensa sen perusteella, missä jokin elokuva- tai tv-sarja on kuvattu. Kun Lappi näkyy televisiossa tai valkokankaalla, sen markkinointiarvo on mittaamaton", elokuvakomissaari Anna Niemelä kertoo markkinointi- ja viestintätoimisto House of Laplandin julkaisemassa tiedotteessa.

Elokuvakomissio toimii House of Laplandin yhteydessä. Komission päätehtävänä on lisätä elokuva-, mainos- ja televisiotuotantojen kautta työtä, tuloja ja näkyvyyttä Lapille. Elokuvakomission vuosibudjetti on noin 160 000 euroa.

Paikallisille näkyvyyttä

Elokuvakomissio on elokuva-alalla vakiintunut julkinen palvelu. Vuoden alusta Suomessa otettiin käyttöön av-alan tuotantokannustinjärjestelmä, jonka kautta kriteerit täyttävä elokuva tai tv-tuotanto voi saada takaisin osan kuluista, jotka se on käyttänyt palkkoihin ja palveluostoihin Suomessa. Anna Niemelän mukaan kannustinjärjestelmä on lisännyt tuotantoyhtiöiden kiinnostusta Lappia kohtaan.

"Komission tehtävänä on löytää parhaat kuvauspaikat, palvelut ja osaajat. Meillä on Lapin eri alueilla paljon nimettyjä Film Friendly -yrityskumppaneita, jotka ovat tottuneet toimimaan tuotantoyhtiöiden kanssa. Lisäksi kunnat ja eri yritykset ovat hyvin aktiivisia, sillä tämä on hieno tapa saada paikallisille palveluille näkyvyyttä. Tällä hetkellä työn alla on kymmenkunta tuotantoa, joiden jalkautumista Lappiin autamme."

Viime vuoden suurimmat Lapissa kuvatut tuotannot olivat kaksi televisiosarjaa, joista toinen tavoitti Aasiassa satoja miljoonia katsojia. Kiinalaisreality We are in Love esitteli Lappia kolmessa tunnin mittaisessa jaksossa. 80 henkilön kuvausryhmä kuvasi Lappia noin kaksi viikkoa keväällä 2016.

Jenkkisarja The Bachelor toi Lappiin sadan henkilön kuvausryhmän lähes kuukaudeksi. Sarja nähdään 200 eri maassa tai USA:n osavaltiossa. Lapissa kuvattiin sarjan finaalijaksot, joilla on suurimat katsojaluvut. House of Lapland oli tuotannon alueellinen pääyhteistyökumppani.

"Autoimme tuotantoyhtiötä löytämään heille sopivat kuvauspaikat ja partnerit alueelta. Roolimme on tuoda tuotanto tänne ja tehdä sen hyödyntäminen kumppaneillemme mahdollisimman helpoksi", toteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Digimarkkinointia hyödynnetään yhä enemmän

House of Lapland on parin vuoden ajan hyödyntänyt järjestelmällisesti digimarkkinointia filmituotannoissa. The Bachelor-sarjan avulla lappilaiset toteuttivat markkinointikampanjan, joka tavoitti sarjan ensi-illan aikana 1,2 miljoonaa ohjelman katsojaa.

"Uutta on se, kuinka tehokkaasti voimme hyödyntää tuotantojen tuomaa näkyvyyttä matkailumarkkinoinnissa. Esimerkiksi The Bachelorin faneille kerrottiin, kuinka viettää onnistunut romanttinen lomaa Lapissa. Yli 34 000 fania tutustuikin Lapin tarjontaan verkkosivuillamme. Jatkossa kohdennamme heille markkinointia sen mukaan, millaisia sisältöjä he katsoivat ja suosittelemme heille heidän toiveitaan vastaavia matkailutuotteita. Toistamme saman eri markkinoilla sitä mukaa, kun sarja tulee siellä ulos", Tarssanen kertoo.

Elokuvakomission kymmenen toimintavuoden aikana Lapissa on kuvattu muun muassa 19 pitkää elokuvaa, useita kymmeniä tv-ohjelmia ja mainoksia, sekä lukuisia pienempiä tuotantoja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö