Markkinointiyhteistyö

Aleksi Ylä-Anttila 13.9. 11:58 päivitetty 13.9. 12:49

MarkkinointiKollektiivi-ryhmä laittaa uuden vaihteen silmään – "Unelmamme on, että Suomessa tehdään maailman parasta markkinointia"

Kuvakaappaus ryhmän logosta Facebook-sivustolta

Santtu Kottilan perustama nuorille markkinoinnista kiinnostuneille ihmisille suunnattu Facebook-ryhmä MarkkinointiKollektiivi on kasvanut kesän aikana aktiiviseksi yhteisöksi ja saanut uusia kumppaneita.

MarkkinointiKollektiivi ei järjestänyt kesän aikana isoja tapahtumia eikä kertonut aktiivisesti syksyn näkymistä. Syy ei ollut se, ettei näkymiä olisi. Päinvastoin. Perustaja Santtu Kottilan mukaan valmistelutyö on edennyt aktiiivisesti. Nyt on aika tulla ulos.

Syksyn aikana luvassa on kolme isompaa tapahtumaa. Ensimmäinen niistä järjestetään näillä näkymin jonakin päivänä ajanjaksolla 3.10.–5.10. Ensimmäisen tapahtuman teemana ovat Kottilan mukaan todennäköisesti uudet tavat suunnitella ja toteuttaa parempaa markkinointia.

"Inspiraationa on muun muassa lean-markkinointi, jonka tarkempi määrittely on Suomessa vielä tekemättä. Lean-metodit perustuvat siihen, että testataan ketterästi, nopeasti ja pienellä vaivalla saatuja ajatuksia ennen kuin niiden kanssa tullaan ulos", Kottila kertoo.

Toisen tapahtuman teemana on datan hyödyntäminen markkinoinnissa. Mukaan on tulossa neljästä viiteen yritystä, jotka esittelevät esimerkkien kautta omia tapojaan hyödyntää dataa. Yritysten nimiä ei voi vielä kertoa, sillä lopullista päätöstä osallistujista ei ole tehty.

"Datasta on aina paljon höttöä. Data tarkoittaa usein asiakkuusmarkkinoinnin parissa työskentelevälle jotain, markkinointijohtajalle jotain toista ja markkinoinnin automaatioiden parissa työskenteleville jotain muuta. Pyrimme tuomaan mukaan mahdollisimman erilaisia näkökulmia siitä, miten dataa voi markkinoinnissa hyödyntää tehokkaasti", Kottila sanoo.

Kolmannen tapahtuman teemana on markkinoinnin ROI eli markkinoinnin tuottoprosentti. ROI merkitsee yksinkertaista laskelmaa, jolla voidaan määrittää tehdylle tai tehtävälle investoinnille tuottoprosentti. Laskelmaa suositaan erityisesti nopeassa raportoinnissa.

Markkinoinnin ROI on Kottilan mukaan herättänyt paljon kiinnostusta yhteisön sisällä. Lähes joka viikko Facebook-ryhmässä keskustellaan aiheesta.

"Saamme tapahtumaan hyvän dynamiikan tapahtumaan, kun paikalla ovat ihmiset, joiden mielestä kaiken voi mitata ja kaikki pitää mitata, sekä ihmiset, joiden mielestä vain tunnettuudella on merkitystä. Aluksi molemmat osapuolet saavat käyttää vartin mittaisen puheenvuoron ja esitellä omaa näkemystään. Sen jälkeen vuorossa on paneelikeskustelu."

Työpajoja, uutiskirje ja uusia kumppaneita

Isojen tapahtumien ohella Kottila on innoissaan kahdesta työpajakokonaisuudesta, jotka MarkkinointiKollektiivi järjestää syksyn aikana. Ensimmäinen työpaja koskee kasvumarkkinointia. Työpajoja järjestetään kaikkiaan kolme. Jokaiseen työapajaan on kutsuttu paikalle kasvuvaiheessa oleva yritys, jolla on markkinointiin liittyvä haaste.

MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila. | Kuva: Ville Jahn

 

"Mukana olevat yritykset ovat lasten tiedekerhoja järjestävä Hoksaus Science, kotona oleville vanhemmille suunnattu palvelu Sandis sekä Vallilan Panimo. Mukaan yhteen työpajaan pääsee 50 –60 kollektiivin jäsentä. Muodostetaan pienryhmät, joissa luodaan näkemyksiä siitä, miten kyseinen kasvuyritys voisi tehdä seuraavaksi", Kottila kertoo.

Ongelmiin pureutuminen viisaat päät yhteen laittamalla sopii temaattisesti MarkkinointiKollektiiville, sillä yksi Kottilan motiiveista yhteisön perustamiselle oli juuri avun saaminen. Ryhmän sisällä tämä näkyy konkreettisesti niin, että joku jäsenistä kertoo yhteisölle jostain asiasta, jossa hän kaipaa apua.

"Ongelmana voi olla esimerkiksi, että joku tarvitsee keikalle nopeasti valokuvaajan, joku toinen kaipaa apua kuvankäsittelyssä ja kolmas on puolestaan solmussa Facebookin algoritmien kanssa. Voi sanoa, että aina apua saa, kun sitä pyytää. Ihmiset alalla ovat usein aika yksin ongelmiensa kanssa, Joten tämä on hieno juttu", Kottila myhäilee.

Toinen työpajakokonaisuus liittyy aiemmin mainittuun lean-markkinointiin. Kollektiivin jäsenille järjestetään ilmainen koulutusohjelma, jopssa termiä avataan ja sen soveltamista opetetaan kaikille asiasta kiinnostuneille.

Lean-markkinoinnin työpajassa kollektiivin yhteistyökumppanina on Solita, joka on yksi yhteisön uuisista virallisista kumppaneista. Muut kumppanit ovat Neste, DNA ja pienten ja keskisuurten yritysten markkinointiin keskittyvä Routa.

"Kasvumarkkinoinnin työpaja toteutetaan yhteistyössä Roudan kanssa. Lean-metodien koulutusohjelma on puolestaan Solitan mahdollistama. Näiden lisäksi syksyn aikana julkistetaan näillä näkymin kymmenkunta uutta kumppania", Kottila kertoo.

Uutena asiana syksyn aikana otetaan käyttöön lisäksi MarkkinointiKollektiivin oma uutiskirje, joka muistuttaa Kottilan mukaan "enemmän nuotiopiiriä".

Kuka tahansa yhteisön jäsen voi varata itselleen vuoron, kertoa, mitkä markkinointiin liittyvät uutiset tai kampanjat ovat kiinnittäneet hänen huomionsa viime aikoina. Lisäksi uutiskirjeessä voi jakaa omia vinkkejä hyvän markkinoinnin tekemiseen.

Kottilan LinkedIn-palveluun kirjoittamasta viestistä alkusysäyksensä saanut MarkkinointiKollektiivi on perustamisensa jälkeen ottanut vahvasti tuulta alleen. Se onkin tarpeen, sillä Kottilan ja muiden jäsenien unelma ei ole vaatimattomimmasta päästä.

"Meidän visiomme on tarkentunut kesän aikana unelmaksi. Meidän unelmamme on, että Suomessa tehdään maailman parasta markkinointia."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.