Tapahtumat

Aleksi Ylä-Anttila 31.5. 10:59 päivitetty 31.5. 11:01

MarkkinointiKollektiivin avaustapahtuma nousi puheenaiheeksi: "Santtu on tehnyt uskomattoman tempun"

Ville Jahn
MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila.

Facebookiin perustettu MarkkinointiKollektiivi-ryhmä järjesti ensimmäisen tapahtumansa tiistaina Solitan tiloissa Helsingissä. Tilaisuus oli lähtölaukaus hankkeelle, jota on tarkoitus laajentaa edelleen.

Perustaja Santtu Kottilan LinkedIn-palveluun kirjoittamasta viestistä alkunsa saanut ryhmä perustettiin ensin keskusteluryhmäksi Facebookiin. Mukaan kutsuttiin nuoria markkinointialalla toimivia tai markkinoinnista kiinnostuneita ihmisiä.

Tavoitteena on alusta alkaen ollut kehittää projektia pidemmälle, tekojen tasolle. Ensimmäinen konkreettinen teko oli Kottilan mukaan tarkoitus järjestää 30 päivän kuluessa. Tiistaina Kottilan lupauksesta tuli kuluneeksi 34 päivää, eli lähelle päästiin.

"Tätä tapahtumaa oli organisoimassa noin kymmenen vapaahtoisen ryhmä. Heille on annettava isot kiitokset. Facebook-yhmässä on tällä hetkellä reilut 1 800 jäsentä. Siellä on paljon upeata keskustelua markkinoinnista. Yksi kommentoija sai avun akuuttiin kysymykseensä 20 minuutissa, mikä kuvastaa aktiivisuutta hyvin", Kottila sanoo.

Syksylle on suunnitteilla 2–4 tapahtumaa, joiden kokoluokka hahmottuu myöhemmin. Ensimmäisen kokoontumisen paikat täyttyivät kahdessa tunnissa ja 45 minuutissa. Facebookissa tapahtumaan kertoi osallistuneensa miltei 100 henkilöä.

Jälkikeskusteluun eli niin sanottuun verkostoitumisiltaan, joka järjestettiin ravintola Bastiksen tiloissa seminaarin jälkeen, osallistui ravintoloitsijan laskelmien mukaan 50 henkilöä.

Myös keskustelu sosiaalisessa mediassa oli varsin vilkasta. Ryhmän hashtag-tunnuksesta #mkollektiivi twiitattiin illan aikana yli 300 kertaa ja twiitit tavoittivat 80 000 ihmistä. Tapahtuman ensimmäisen tunnin aikana twiittauksia kertyi lähes 150.

Anne Korkiakoski | Kuva: Ville Jahn

 

"Tavoitteena oli nousta Suomen Twitterin puheenaiheeksi, ja siinä onnistuttiin upeasti", Kottila kertoo.

Illan aikana paljastettiin myös, että tulevaisuudessa tarkoituksena on aloittaa MarkkinointiKollektiivin oman uutiskirjeen lähettäminen sekä kollektiivin oma blogi.

"Mietimme myös, että ennen Suomen 100-vuotisjuhlaa ryhmän seinälle voisi sadan päivän ajan ennen itsenäisyyspäivää ilmestyä aina yksi markkinointiin liittyvä oppi tai viisaus muutaman lauseen kera. Sen laatisi joku ryhmän jäsenistä. Myös uutiskirjeen lähettämisessä on ajateltu käyttää kierrättävää vastuuta. Näin näkökulmat ja esille nousevat asiat säilyvät omaperäisinä", Kottila sanoo.

Nimekkäät puhujat

Ensimmäinen seminaaritapahtuma oli nimeltään MK: Miten nostetaan suomalainen markkinointi seuraavalle tasolle. Paikalle oli kutsuttu kolme markkinointialan konkaria puhujiksi.

Puheenvuoron käyttivät Koneen markkinointijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä vuosina 2008–2014 toiminut hallitusammattilainen Anne Korkiakoski, mainostoimisto Folkin toimitusjohtaja Tommi Laiho sekä Vepsäläisen toimitusjohtaja, pitkään Hasan & Partnersilla operatiivisena johtajana toiminut Jussi Lindholm.

Kaikkien puhujien pääviesti oli selvä. Osaaminen ei Suomessa ole ongelma. Markkinointi vain ymmärretään turhan kapeasti ja sitä ei useinkaan toteuteta niin rohkeasti kuin olisi mahdollista.

"Suomessa ongelma on ehkä se, että meiltä puuttuu rohkeutta tehdä päätöksiä, koska päätöksen tekemällä otetaan samalla myös vastuu jostain. Vastuu on yksi osa rohkeutta", Jussi Lindholm analysoi.

Jussi Lindholm | Kuva: Ville Jahn

 

Anne Korkiakosken mukaan Suomessa markkinoinnin panostukset eivät ole palanneet vuoden 2008 taloustaantumaa edeltävälle tasolle vieläkään. Ruotsissa tämä taso saavutettiin vuonna 2010.

"Vastuu on myös markkinointi-ihmisillä. Jos suostutaan siihen, että markkinointi nähdään lyhyen tähtäimen taktisina temppuina, tilanne ei muutu miksikään. Insinööritaustaiset yritysjohtajat ymmärtävät, jos heille pytsytään perustelemaan asioita lukujen kautta", Korkiakoski kiteyttää.

Tommi Laiho korosti omassa puheenvuorossaan tunteen merkitystä. Hänelle työssä rakkainta on luovuus, jota on mahdollista päästä toteuttamaan erilaisten asiakkaiden kanssa.

"Suomalainen markkinointi koostuu erilaisista hinnanalennuksista, joilla tavoitellaan nopeaa myyntiä. Tällä vedotaan järkeen. ’Pitää ostaa, kun saa halvalla.’ Kuitenkin ihmisen muistot koostuvat järjen sijaan erilaisista tunteista. Manipulaatiota, tässä tapauksessa hinnanalennuksia, voi tehdä kuka tahansa kilpailija", Laiho huomauttaa.

Kaikki puhujat nostivat hattua tapahtumalle sekä projektin vetäjälle Kottilalle.

Tommi Laiho | Kuva: Ville Jahn

 

"Minä lähdin aikanaan nostamaan alaa Suomessa yhdessä Ami Hasanin ja Kimmo Tolosen kanssa. Kimmo menehtyi keväällä. Hän olisi halunnut nähdä teidät täällä tänään, sillä juuri teidän nuorten vuoksi hän teki elämänsä aikana töitä markkinoinnin hyväksi", Korkiakoski kommentoi silminnähden liikuttuneena.

"Minä yritin kerran järjestää vastaavanlaisen tilaisuuden. Mutta paikalle tuli hyvin vähän ihmisiä ja se meni enemmän jutustelun puolelle. Santtu on tehnyt lyhyessä ajassa aivan huikean tempun", ylistää puolestaan Laiho.