Kampanjat

M&M 19.4. 15:43

McDonald'sin uutuuskampanja hyödyntää vanhaa Coca-Cola -myyttiä

Inka Soveri
Vanhan myytin mukaan Coca-Cola maistuu erityisen hyvältä McDonald's-ravintolassa. Kuvituskuva.

Pikaruokajätti McDonald's on toteuttanut kampanjan, jossa itse ravintolaa ei mainita sanallakaan.

AdAge kertoo McDonald'sin uudesta mainoskampanjasta, jota tähdittää yhdysvaltalaisnäyttelijä Mindy Kaling.

Kaling kertoo videolla, että joidenkin ihmisten mukaan on olemassa paikka, jossa Coca Cola maistuu erityisen hyvältä.

Muun muassa The Office- ja Mindy Project -sarjoista tunnetuksi tullut koomikko kehottaa seuraavaksi katsojia tekemään Google-haun kyseisestä paikasta.

Mainoksessa ei kertaakaan mainita nimeltä McDonald'sia, mutta yhteys on ilmeinen. Populäärikulttuurissa on pitkään elänyt myytti, jonka mukaan Coca-Cola maistuu McDonald'sissa paremmalta kuin missään muualla.

Ellei kyseinen myytti ole katsojalle tuttu, mainoksen värimaailmasta voi vetää omat johtopäätöksensä. Kaling on pukeutunut keltaiseen pukuun ja seisoo punaista taustaa vasten.

Kampanjan toisessa mainoksessa Kaling kyselee tuntemattoman ravintolan työntekijältä, tietääkö hän, mikä on se paikka, jossa Coca-Cola maistuu erittäin hyvältä. Värimaailma on identtinen toisen mainoksen kanssa.

Mainokset ovat osa McDonald'sin Yhdysvalloissa lanseeraamaa tarjouskampanjaa, jossa Coca-Colan tai minkä tahansa virvoitusjuoman saa yhden dollarin hinnalla ja pienet McCafe-juomat kahdella dollarilla.

Kaling itse kommentoi kampanjaa huhtikuun puolivälissä humoristiseen sävyyn Twitter-tilillään.

"Ryhdyin yhteistyöhön brändin kanssa niin, että en voi sanoa brändin nimeä. Onko se normaalia? Jos näin on, voisinko saada maksuni ranskalaisina", Kaling kirjoitti.

McDonald'sin mukaan kyseessä brändin historian ensimmäinen markkinointikampanja, jossa brändin nimeä ei mainita millään tavalla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö