Mediamainonta

M&M 14.11. 08:30 päivitetty 14.11. 09:18

Mediamainonnan määrä laski vuoden kolmannella kvartaalilla – finanssi- ja matkailualalla piristymisen merkkejä

Colourbox

Heinä-syyskuussa 2017 mediamainonnan määrä laski 2,2 prosenttia suhteessa vuoden 2016 vastaavaan aikaan. Investoinnit perinteiseen mediamainontaan olivat vuoden kolmannen kvartaalin aikana noin 195 miljoonaa euroa. Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen vertailukelpoisella mediavalikoimalla toteutettuun mediaseurantaan.

Eniten laskua oli painetussa mediassa. Mainonta sanomalehdissä laski 12,4 prosenttia. Aikakauslehtien kohdalla vastaava luku oli -8,9 prosenttia. Mainonnan määrä kaupunkilehdissä laski vuoden kolmannella kvartaalilla 4,2 prosenttia.

Televisiomainonnan määrä laski vuoden takaiseen kvartaaliin verrattuna 3,5 prosenttia. Radiomainonta sen sijaan kasvoi 7,9 prosenttia.

Ulkomainonnassa kasvua edellisvuoden kolmanteen kvartaaliin verrattuna oli 11,4 prosenttia. Verkkomedioissa mainonnan määrä kasvoi 10,1 prosenttia. Elokuvamainonta jatkoi vahvassa kasvussa. Elokuvamainonnan määrä kasvoi 35 prosenttia.

Suurimmat mainostajat eri medioissa vuoden kolmannella kvataalilla. | Kuva: TNS Kantar

 

Useilla keskeisillä toimialoilla investoinnit mediamainontaan laskivat. Varsinkin telepalveluiden, kosmetiikan ja pukeutumisen mainonta oli edelleen voimakkaasti laskusuunnassa. Avoimia työpaikkoja ilmoitellaan jälleen enemmän kuin vuonna 2016, samoin kasvua oli finanssialan ja matkailun mainonnassa. 

Mediamainonnan muutos eri toimialoilla vuoden kolmannella kvartaalilla. | Kuva: TNS Kantar

 

AB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan tiedot kvartaaleittain. Täydennettäessä Kantar TNS:n kuukausittaista mediamainonnan seurantaa IAB keräämillä panostuksilla mainonnan määrä kolmannella kvartaalilla oli 237 milj. €. Kasvua oli noin prosentin verran vuoden 2016 kolmanteen kvartaaliin verrattuna.

Hakumainonnan määrä kasvoi 5,4 prosenttia ja mainonta sosiaalisissa medioissa peräti 38,8 prosenttia.