Mainonnan määrä

Seija Holtari, teksti; Erkka Felt, tutkimus 14.6.2013 11:16 päivitetty 4.2.2016 10:33

Median ruma vuosi puolitti tulokset

Ulkomainonnan tekijä JCDecaux, maaseudusta elävä Viestilehdet ja radiofirma Suomen Uutisradio ovat viime vuoden harvalukuiset mediatähdet.

Mediayritysten viime vuosi oli karmea. 50 suurinta mediayhtiötä kadottivat yhteensä 280 miljoonaa euroa liikevaihtoa. Lisäksi yritysten yhteenlaskettu nettotulos puolittui.

Yritykset tuottivat nettotulosta yhteensä vaatimattomat 86 miljoonaa euroa, kun toissa vuonna nettotulosta syntyi yhteensä 167 miljoonaa euroa.

Markkinointi&Mainonnan selvitys paljastaa, että 50 suurimmasta mediayrityksestä 15 teki viime vuonna nettotappiota. Lisäksi useiden yritysten tulos valahti lähelle nollaa.

Sanoman osuus nettotuloksesta on 50 miljoonaa euroa. Muut yritykset tuottivat siis yhteensä vain 36 miljoonan nettotuloksen. Tämä on pieni summa aikana, jolloin yritysten pitäisi pyristellä mainonnan ja ajankäytön murroksesta uuteen kasvuun.

Mediayhtiöt investoivat viime vuonna yhteensä 392 miljoonaa euroa. Investointikunkku oli Alma Media yhtiön kokoon nähden rohkealla sadan miljoonan euron potilla.

Bonnierille isot tappiot

Suomen 50 suurinta mediayritystä tuottivat viime vuonna liikevaihtoa yhteensä 5 866 miljoonaa euroa. Toissa vuonna liikevaihtoa syntyi yhteensä 6 148 miljoonaa euroa.

Sanoma on kooltaan yhä omassa miljardikastissaan, vaikka sen liikevaihto supistui jyrkästi. Verorahoitteinen Yleisradio kasvaa hillitysti ja pitää kakkospaikkaa. Bonnier on Suomessa toimivista yrityksissä kolmanneksi suurin, kun sen toiminnat laskee yhteen.

Bonnierien omistamia yrityksiä ovat listalla MTV, Bonnierin kirjaliiketoiminnan yritykset, FS-Film, Bonnier Publications ja Radio Novaa pyörittävä Suomen Uutisradio. Nämä viisi toimintaa keräsivät viime vuonna yhteensä 382 miljoonan euron liikevaihdon.

Elokuva- ja radiotoiminta tekivät voittoa, mutta televisio ja kirjat reilusti tappiota.

Lehtiensä tulosta Bonnier ei Suomessa julkaise, mutta toiminta kannattaa huonosti. Meneillään ovat yt-neuvottelut, jotka koskevat yli 20 henkilön vähentämistä.

Lue koko juttu tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Tilaa lehti täältä tai osta irtonumero Akateemisesta Kirjakaupasta.

Yritys, * =konserni

Liikevaihto milj. euroa

muutos, %

Liiketulos, milj. euroa

Sijoitetun pääoman tuotto, %

Sanoma*

2 376,3

-14

170,7

5

Yleisradio*

422,7

2

-12,3

-6

Alma Media*

320,1

1

26,1

21

Otava*

314,7

21

25,8

16

MTV

267,6

-1

-5,3

-3

Fonecta*

190,0

4

..

..

TS-Yhtymä*

183,2

-10

11,7

7

Edita*

113,2

7

-6,1

-10

NICE Entertainment Group*

111,9

30

..

..

Keskisuomalainen*

106,2

-2

17,0

15

 

Lähde: Markkinointi&Mainonta

 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.