Media

Ilkka Jauhiainen 9.10.2015 07:56 päivitetty 4.2.2016 11:02

Mediatalot ryhtyivät adblocker-vastaiskuun

Ilkka Jauhiainen
Kölnin digitaalisen markkinoinnin Dmexco-messuilla vierailleet A-lehtien Harri Kärkkäinen (vasemmalla) ja MTV:n Pasi Raassina haluavat adblockerit kuriin.

Suomen suurimmat kaupalliset mediatalot saivat tarpeekseen mainonnan estävistä ohjelmista eli adblockereista.

Suomalaiset mediayhtiöt suunnittelevat yhteisiä pelisääntöjä mainostenesto-ohjelmia käyttäviä lukijoita varten.

Keskusteluissa ovat olleet mukana A-lehdet, Aller, Alma Media, City Digital, Kaleva, KSF Media, MTV, Sanoma, Otavamedia ja Talentum. Asiasta ei vielä ole yksimielisyyttä.

”Eihän siinä ole mitään järkeä, että annamme mainosrahoitteisia sisältöjä ilmaiseksi niille, jotka blokkaavat mainokset”,  A-lehtien online-liiketoiminnan kehityspäällikkö Harri Kärkkäinen kertoo.

Samaa mieltä on MTV:n verkkomainonnan ratkaisuista vastaava Pasi Raassina.

”Meidän näkemyksemme on, että kotimaisten julkaisijoiden pitäisi miettiä ratkaisuja myös yhdessä; joko kuluttajien valistamista verkkomedioiden ansaintalogiikasta tai jopa yhteisrintamassa estää adblockereita käyttäviä kuluttajia pääsemästä käsiksi sisältöihin.”

Lue koko juttu tänään ilmestyneestä Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Tilaa lehti täältä.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta. Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille käyttäjille ilmainen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

26.09.2017 13:01

Ylen huonot selitykset

Väliaikaisen päätoimittajan Marit af Björkestenin tapa puolustella virheitä ei vakuuttanut. Yle Uutisten uusi pomo voi ottaa mallia koripallokentiltä.

Kauppa

26.09.2017 13:41

Franchising-ketjut aikovat kasvaa roimasti

Franchising-alan tiistaina julkaiseman kasvuselvityksen mukaan alan yritykset ennakoivat selvästi ripeämpää kasvua kuin pk-yritykset keskimäärin.