Tutkimus

M&M 27.1. 15:44 päivitetty 3.3. 15:38

Merkittävä muutos havaittu: Lapset viettävät enemmän aikaa verkossa kuin telkkarin edessä

Colourbox

Lasten ja nuorten television katselu on laskenut tasaisesti vuosien mittaan.

Alle 16-vuotiaat brittilapset viettävät tutkimuksen mukaan keskimäärin kolme tuntia internetissä. Television edessä viisi-viisitoistavuotiaat istuvat enää keskimäärin 2,1 tuntia, kertoo The Guardian.

Uuden tutkimuksen mukaan brittilapset viettävät nyt ensimmäistä kertaa verkossa enemmän aikaa kuin televisiota katsellen.

Lasten television katselun määrä on ollut vakaassa laskussa huippuvuosistaan 2000-2001, jolloin tv:n katseluun käytettiin kolme tuntia.

Vuonna 2014 lapset katsoivat televisiota 2,3 tuntia.

Tutkimuksen mukaan verkossa käytetyn ajan määrä on sen sijaan singahtanut vauhdilla ylöspäin. Nousua on jopa 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Tutkimuksessa huomioitiin vielä se, että YouTube on tärkeä osa lasten elämää, sillä puolet lapsista käyttää sitä joka päivä ja melkein kaikki käyttävät sitä ainakin silloin tällöin.

Lapsista 58 prosenttia ilmoitti käyttävänsä YouTubea musiikkivideoiden katselemiseen. Puolet katsoi YouTubesta “hauskaa sisältöä” ja kolmasosa sanoi seuraavansa pelisisältöjä, vlogeja, tv-ohjelmia tai “how to”-videoita. 

Tutkimus tehtiin verkkokyselynä yli 2 000 lapselle. Siinä ei eritelty tarkemmin erilaisia tv:n kaltaisia palveluita, kuten Netflix ja BBC:n iPlayeriä tai muita nettisurffailun tapoja, joten tutkimuksesta ei käy ilmi katsovatko lapset ohjelmia vain eri tavalla nykyään.

Nimitykset

29.08.2016 14:16

Otavamedian Harju siirtyy Fonectan ruoriin

Fonectan entinen toimitusjohtaja Timo Hiltunen kertoi toukokuussa väistyvänsä tehtävästä. Pekka Harjun paikan Otavamedian johdossa on ottanut Timo Kopra.

Toimistot

29.08.2016 13:38

Lihatalo valitsi Reputationin

HKScanin mediatoimistona jatkaa Dagmar ja tuoteviestintä on keskitetty viestintätoimisto Rianno Communicationsille.