Teknologia

Sofia Virtanen 12.1. 13:42

Messukeskus tuo lisätyn todellisuuden suurten yleisöjen tapahtumiin

Messukeskus

Messukeskus lähtee kansainvälisessä messubisneksessä lisättyyn todellisuuteen ensimmäisenä.

Lisätty todellisuus, augmented reality eli AR tulee pysyväksi osaksi Helsingin Messukeskuksen asiakaskokemusta tammikuisista matkamessuista alkaen. Kyseessä on Suomen ensimmäinen kaupallinen tässä laajuudessa toteuttava AR-ratkaisu ja myös maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena.

AR liittää tietokonegrafiikalla tuotetut virtuaalikuvat ja -esineet osaksi tapahtumaympäristöä, jolloin digitaalisuus yhdistyy tapahtumaan saumattomasti. Suurelle yleisölle lisätty todellisuus tuli tutuksi viime kesänä Pokémon Go -peli-innostuksen myötä.

Ensimmäistä kertaa lisätty todellisuus on tapahtumakäytössä tammikuisilla matkamessuilla ja sen jälkeen kaikissa Messukeskuksen järjestämissä tapahtumissa. Sovellus lanseerataan yhteistyössä ohjelmistoyritys Immersalin kanssa.

Lisätyn todellisuuden, toisin kuin virtuaalitodellisuuden, kokemiseen ei tarvita erillisiä laseja – älypuhelin tai tabletti riittää. Ensi vaiheessa sovellus on käytettävissä tehokkaissa Applen älypuhelimissa ja tableteissa sekä pian myös Android-päätelaitteissa.

Messukeskus lähtee kansainvälisessä messubisneksessä lisättyyn todellisuuteen ensimmäisenä. AR-markkinan on ennustettu kasvavan tulevaisuudessa jopa 120 miljardin dollarin kokoiseksi ja olevan jo 2020 mennessä huomattavasti virtuaalitodellisuusmarkkinaa suurempi bisnes.

Lähde: Tekniikka&Talous

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.